I vår så skal jeg rive bort eksisterende treverk som har gjort sitt og erstatte med nytt virke samt også utvide størrelsen litt med et par meter i hver retning. Som neste steg så skulle vi også i fremtiden (typ om 1-2 år) ønske å bygge et enklere uterom oppå denne nye terrassen.

Hvordan bør jeg tenke når jeg regel alt opp for å så smidig som mulig kunne ha noe solid å feste stolper i senere som skal bære hele konstruksjonen med tak og vegger? Stort pluss om jeg kan "gjemme" forberedelsene under et par rader terrassebord slik at jeg bare kan ta bort ytterste raden terrasse når det er klart for uterommet.

Kan jeg gjøre slik at jeg plasserer noen ekstra søyler "gjemt" i rammen som jeg så bruker?

Googlet rundt og fant omtrent slik som jeg ser for meg at det kan bli senere. Da burde jeg kunne gjemme de helt til det er klart.
Nylagt treterrasse ved skogskant med oppreisede stolper, klar for muligens fremtidig uterom bygget på fundament.

Målene og slikt er ikke spikret enda når det gjelder uterommet men omtrent 4x2 meter skulle jeg tro, så det er jo ikke enormt men det kan nok bli litt belastning på det likevel med snø og vind.

Noe annet jeg bør tenke på?

Jeg er elendig til å forklare, så jeg prøvde å tegne en skisse i stedet med hjelp av Byggmax sin lille prosjektplanlegger. :crysmile::D
I hodet mitt tenker jeg noe sånt som dette. Det grønne området viser altså hvor vi ønsker å bygge et uterom oppå eksisterende terrassebord som kommer til å være ca 7x4m hvorav det grønne området er ca 4x4 eller 3x4 meter.

Vi kommer ikke til å ha det like høyt som skissen viser, men bare ca 20 cm over bakken.

En uteskiss med et grønt område for et planlagt uterom på 4x4m. Viser også eksisterende terrasse og husvegg i bakgrunnen.

Hvordan ville dere best gjort hvis dere skulle bygge en terrasse med ovennevnte scenario i tankene? Jeg antar at jeg vil trenge minst 5 stolper for å bære taket. Noe sånt som dette? Også vanger på huset, selvfølgelig.

En skisse viser en veranda med grønt tak og vegger, bygget på en treplattform. Plattformen hviler på stolper over en gressplen.

Det jeg ikke helt får til, er hvordan man gjør det pent, slik at veggenes ytterpanel havner pent i linje med øvrig terrassebord senere.:thinking: Kanskje er det superenkelt, men jeg kommer ikke på en god løsning.

Tips tas imot med takk (y)

Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.