3.946 lest ·
13 svar
4k lest
13 svar
Forberede for fremtiden? Hva bør man legge inn i huset under renovering?
Medlem
· Västra Götaland
· 14 innlegg
Hei!
Vi står i ferd med å renovere et bad som har ført til en omfattende rørutskifting av vår villa. Villaen er på 2 plan + kjeller og nå vil i prinsippet en stor vegg rives på alle plan i midten av huset. Mitt spørsmål er da, på hvilke måter kan jeg være litt ettertenksom og planlegge for fremtidige behov? Hva er smart å gjøre samtidig som man uansett åpner opp mellom 3 etasjer?
To ting jeg har tenkt på er:
1. Trekke et ekstra rør for eventuell fremtidig sentralstøvsuger?
2. Trekke et (eller flere?) VP-rør for eventuell nettverkskabel til datamaskin/tv?
Flere tips og ting det er bra å tenke på tas imot med varme!
Vi står i ferd med å renovere et bad som har ført til en omfattende rørutskifting av vår villa. Villaen er på 2 plan + kjeller og nå vil i prinsippet en stor vegg rives på alle plan i midten av huset. Mitt spørsmål er da, på hvilke måter kan jeg være litt ettertenksom og planlegge for fremtidige behov? Hva er smart å gjøre samtidig som man uansett åpner opp mellom 3 etasjer?
To ting jeg har tenkt på er:
1. Trekke et ekstra rør for eventuell fremtidig sentralstøvsuger?
2. Trekke et (eller flere?) VP-rør for eventuell nettverkskabel til datamaskin/tv?
Flere tips og ting det er bra å tenke på tas imot med varme!
Medlem
· Västra Götaland
· 14 innlegg
Mattiasp: Ventilasjonskanaler finnes det godt om i huset, men hva mener du med imkanal? Herlig at noen er enige om at det kan være smart å tenke over. Min sambo synes mest det er "unødvendige" greier 
Kabanja: Det er trådløs tilgangspunkt jeg har tenkt meg siden jeg har modemet til internett i kjelleren. Alarm var et bra tips, skal vurdere den. Andre sensorer?
Demmpa: Det var jo pokker.. Antar at jeg må bestemme et eventuelt framtidig merke på støvsugeren da :/... Vet du om det finnes noen som er mest brukt eller passer flest typer?
Kabanja: Det er trådløs tilgangspunkt jeg har tenkt meg siden jeg har modemet til internett i kjelleren. Alarm var et bra tips, skal vurdere den. Andre sensorer?
Demmpa: Det var jo pokker.. Antar at jeg må bestemme et eventuelt framtidig merke på støvsugeren da :/... Vet du om det finnes noen som er mest brukt eller passer flest typer?
En imkanal er det som brukes for kjøkkenvifter. De skal være brannsikre i minst klasse E15, som tilsvarer 30 mm brannsikringsmatte. De er ikke morsomme å montere i ettertid. De er for øvrig aldri spesielt festlige å montere.
Medlem
· Västra Götaland
· 14 innlegg
Demmpa: Da skal jeg sjekke om man kan helgardere. Typ om det finnes overganger fra ene til andre eller motsatt som du sa.. Antar at begge drives av en lavspentstrøm også. Kanskje noe å tenke på.
Mattiasp: Ah, da forstår jeg. Det var jo faktisk et veldig bra tips om man virkelig skal planlegge ordentlig. Det gjør det kanskje litt enklere for noen å bytte planløsning gjennom en ny viftekanal osv.. Slipe sette inn kullfiltervifte f.eks. Skal tenke litt på den...
Mattiasp: Ah, da forstår jeg. Det var jo faktisk et veldig bra tips om man virkelig skal planlegge ordentlig. Det gjør det kanskje litt enklere for noen å bytte planløsning gjennom en ny viftekanal osv.. Slipe sette inn kullfiltervifte f.eks. Skal tenke litt på den...
Når vi bygde vårt nye bad (helt ny husdel) så satte vi inn en konvensjonell vannsisterne. I ettertid har jeg ofte tenkt at det nok hadde vært bra om man hadde vært litt forutseende og latt plass i krypkjelleren for ev. andre løsninger i framtiden - for eksempel mulltoa, urinseparering eller hva det nå kan bli. En annen ting jeg gikk glipp av var å legge inn kanaler for nettverk, ev. høyttalere (til badstuen) mm. En vannuttaker på utsiden av veggen hadde også vært bra å ha... Når man først har lagt fuktsperre og flislagt fra gulv til tak blir det vanskelig å endre noe i ettertid. Hadde vært smart å tenke etter før. (Og det koster så lite å forberede.)
Jeg hadde trukket flere elrør (VP-rør) bare i tilfelle. Du trenger jo ikke vite i dag hva de skal brukes til, men en vakker dag dukker det opp et behov for noe, og da er det gull verdt at det finnes ferdigtrukne rør for å kunne ta seg mellom etasjene.
Var med og planla et hus for lenge siden. Vi doblet da elbokser og VP-rør slik at hver vegg i hvert rom fikk en ekstra boks. I løpet av årene har disse rørene blitt brukt til telefonledninger, lavspenningsledninger, høyttalerledninger, antennekabler, nettverkskabler og bredbåndsnettverk. Det har vært til stor hjelp i 40 år.
Helt enig når det gjelder VP-rør. Det er billig, så legg inn en hel gjeng. Jeg har selv lagt inn ekstra kanaler når jeg har bygget om i huset, og i flere tilfeller har de kommet til nytte i etterkant.
Min kone syntes også jeg var sprø i begynnelsen, men nå etter noen år har hun sett at det faktisk har sine fordeler og protesterer ikke lenger når vi bygger om noe og jeg vil legge inn ekstra rør
Min kone syntes også jeg var sprø i begynnelsen, men nå etter noen år har hun sett at det faktisk har sine fordeler og protesterer ikke lenger når vi bygger om noe og jeg vil legge inn ekstra rør
Medlem
· Västra Götaland
· 164 innlegg
Grovt rør for HDMI-kabel til TV?
Generelt er det bedre å bruke 20mm rør/slange enn 16mm.
Generelt er det bedre å bruke 20mm rør/slange enn 16mm.
Klikk her for å svare