Skal flislegge om i kjøkkenet. Da jeg begynte å rive flisene på veggen over kjøkkenbenken (ca 2 x 0.5m) oppdaget jeg at bak den gamle flislimen så er det reparert med en type mørtel. Denne mørtelen følger med når jeg prøver å fjerne flislimen, og bak dette finner jeg en type vegg som er murt opp med siv som armering!! Huset er fra 1929.

Hva skal jeg bruke for mørtel for å få en ny god overflate som jeg kan flislegge på? Det er altså hele overflaten som trenger å gjøres i stand.

Dere som vet, gi meg gjerne steg for steg tips om hvordan jeg skal løse dette!

Takk på forhånd!

uten å på noen måte utgi meg for å være murer så tror jeg HusFix er det som du er ute etter. Ferdigblandet blir det som mørtel/tykk sparkel som du kan ha på med en bred sparkel.

Når det har stivnet/herdet kan du bare slipe bort det som er ujevnt samt sparkle utenpå.

Ok. Men fungerer det også når det trengs tykke lag? Det handler om mellom 10-20mm som må legges på. Kan man legge det i ett lag i så fall eller skal man gjøre det i omganger?

Jeg opplevde noe lignende da jeg holdt på å renovere leiligheten min, jeg tok ned boaseringen i et rom og all puss på en overflate av 1,5x2 m falt ned :-(, veggene var halm-forsterkede. Jeg festet armeringsnett i hullet og brukte deretter puss for å bygge opp veggen igjen, det var ganske vrient å få overflaten jevn, men det var på den annen side et ganske stort hull :-). Husk bare å fukte skjøteflatene før du begynner å pusse.

Husfix skal fungere også i tykke lag om jeg ikke husker feil. Det er lett å etterbearbeide om man skulle ha problemer med å få det jevnt. Er det veldig mye så kan det være et kostnadsspørsmål å bruke pussmørtel i stedet. Om man ikke er murer så er det betydelig vanskeligere (og sølere) med pussmørtel.

Husfix krymper ikke på samme måte som sparkel og det er sterkere, med sparkel må man legge flere lag. Men dyrt, du får sikkert en stor sekk med gipsbruk for samme pris som en liten eske med husfix. Jeg har selv reparert en lignende vegg med hull etter gammelt flis med vanlig murbruk, det var første gang jeg murte og det gikk ganske bra. Man kan sparkle etterpå. Ellers går det kanskje an å skru fast en gipsplate i stedet?

Takk for deres synspunkter! Gjorde det enkelt for meg og ringte en kekelsättare i stedet.
Han skal komme og se på veggen i dag. Føles tryggere at en fagmann utfører jobben.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.