Hei,
Jeg skal bygge plank ved tomtegrensen til våren og holder på å planlegge for å sende inn byggesøknad.
Har imidlertid litt funderinger over hvordan planken skal forankres i bakken.
Planken skal bygges ved tomtegrensen.
Vår eiendom ligger ca 3-4 dm lavere enn naboeiendommen. For å motvirke denne høydeforskjellen tenkte vi å bygge en støttemur av murstein med en høyde på 3 skift synlig og 1 skift under bakkenivå. Mursteinen festes med steinlim.
På vår side vil det deretter legges belegningsstein nærmest støttemuren, og på andre siden blir det beplantning.
Penest og kanskje enklest ville være å feste stolpesko til planken i midten på muren slik at planken plasseres på støttemuren.
Jeg er imidlertid bekymret for om dette holder på sikt?
Om man for eksempel skal bruke betongfundament eller markskrue, hvilken side av muren skal man da montere dette på?
Grunnforholdene er sand. Planken vil ikke være tett, men mer espalierlignende med stakittspiler med like stort mellomrom mellom spilene som bredden på spilene.
Planken blir ca 150 cm høy på muren og 15 meter lang.
Kom gjerne med tanker og idéer om hvordan man bør gjøre forankringen.
Jeg skal bygge plank ved tomtegrensen til våren og holder på å planlegge for å sende inn byggesøknad.
Har imidlertid litt funderinger over hvordan planken skal forankres i bakken.
Planken skal bygges ved tomtegrensen.
Vår eiendom ligger ca 3-4 dm lavere enn naboeiendommen. For å motvirke denne høydeforskjellen tenkte vi å bygge en støttemur av murstein med en høyde på 3 skift synlig og 1 skift under bakkenivå. Mursteinen festes med steinlim.
På vår side vil det deretter legges belegningsstein nærmest støttemuren, og på andre siden blir det beplantning.
Penest og kanskje enklest ville være å feste stolpesko til planken i midten på muren slik at planken plasseres på støttemuren.
Jeg er imidlertid bekymret for om dette holder på sikt?
Om man for eksempel skal bruke betongfundament eller markskrue, hvilken side av muren skal man da montere dette på?
Grunnforholdene er sand. Planken vil ikke være tett, men mer espalierlignende med stakittspiler med like stort mellomrom mellom spilene som bredden på spilene.
Planken blir ca 150 cm høy på muren og 15 meter lang.
Kom gjerne med tanker og idéer om hvordan man bør gjøre forankringen.
Å feste stolpesko på muren som "bare" er limt med steinlim føles ikke sikkert. Hadde det vært min støttemur og plank/gjerde hadde jeg støpt en bunn og søyler med jevne mellomrom og deretter satt gjerdestolpene i disse søylene og bygd støttemuren mellom dem. Da får du sterke og holdbare stolpefester til gjerdet og en mur som holder.
Om du vil sette stolpene ved siden av muren så blir det lettere å vedlikeholde om de sitter på deres side av muren, men penere om de sitter på den andre siden.
Om du vil sette stolpene ved siden av muren så blir det lettere å vedlikeholde om de sitter på deres side av muren, men penere om de sitter på den andre siden.
Tack för tips!T Testarn skrev:Att fästa stolpskor på muren som "bara" är limmad med stenlim känns inte säkert. Hade det varit min stödmur och plank/staket hade jag gjutit en botten och pelare med jämna mellanrum och sen satt staketstolparna i dessa pelare och byggt stödmuren mellan dem.
Då får du starka och hållbara stolpfästen till staketet och en mur som håller.
Om du vill sätta stolparna bredvid muren så blir det lättare att underhålla om de sitter på er sida av muren men snyggare om de sitter på andra sidan.
Infästning till plank verkar vara lite krångligt.
Brukar vanliga prefab betongplint på 700 mm räcka för plank?
Skulle kanske kunna strunta i stödmur och bara köra plank och låta markskillnaden stöttas mot t.ex. formplyfa bakom planket.
Du bygger i prinsippet en espalier så vindpåvirkningen blir lavere enn et plank.
Visse mursystem har enten spesielle steiner eller er hule slik at du kan støpe i med betong (med armeringsjern) og feste stolpejern.
Formplyfa holder ikke som støttemur.
Visse mursystem har enten spesielle steiner eller er hule slik at du kan støpe i med betong (med armeringsjern) og feste stolpejern.
Formplyfa holder ikke som støttemur.
Takk for tipset.Z z_bumbi skrev:
Begynner å helle mot å finne noen mursteiner man kan støpe i.
Hvor dypt under bakkenivå tror du muren trenger å forankres?
Enig i vindpåvirkningen.
Det kommer an på høyde og materialet bak, om man kan forankre i skråningen, hvilken stein og fuging dere velger.vr12 skrev:
Se hva produsenten sier om akkurat den steinen.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Tips på plank/staket på 95x95 stolpar
Altan & Uteplats -
Förankring pergola - stolpspjut eller betongplint?
Altan & Uteplats -
Hur täta horisontell glipa mellan plankor på vägg
Fasad -
Hur kan jag ”se genom väggarna” på vårt plankhus med murad mellanvägg?
Lösvirke & Timmerhus -
Förankring av plank
Altan & Uteplats