4.070 lest ·
2 svar
4k lest
2 svar
Forankring av garderob i betongvegg (skruvdimensjon og strøm i veggen?)
Hei.
Jeg har en betongvegg som går over til en lettbetongvegg (bad på den andre siden av lettbetongveggen, burde være ca. 10 cm tykk) som jeg skal forankre to 75x236 PAX garderober i.
Hvor store hull bør jeg bore, dybde og diameter?
Lettbetongveggen påvirker kun ett av hullene, og jeg vurderer å droppe det hullet da jeg ikke helt tør å bore der. Dette innebærer at en av garderobene kun vil bli forankret med én skrue...
Jeg har en detektor som ikke gir utslag på elektrisitet. Verken der jeg vil bore, men heller ikke på steder hvor jeg vet at det er elektrisitet. Derimot gir den utslag på magnetisk metall på disse stedene, noe jeg tolker som at det er metallrørene(?) som ledningene er trukket i som den detekterer.
Får også utslag ved et av stedene hvor jeg vil bore hull i betongveggen, men jeg mistenker at det er en armeringsjern. Om det hadde vært et metallrør, burde den ha gitt utslag på alle stedene, siden røret med største sannsynlighet burde gå rett, ikke sant?
I verste fall, tror dere en borhammer med betongbor kan penetrere metallrør uten at jeg rekker å merke det mens jeg borer? Kan jeg jo ta slagboret ellers, men det vil ta 5 min per hull, og naboene vil bli passe glade.
Huset er bygget i 1951.
Takk.
Jeg har en betongvegg som går over til en lettbetongvegg (bad på den andre siden av lettbetongveggen, burde være ca. 10 cm tykk) som jeg skal forankre to 75x236 PAX garderober i.
Hvor store hull bør jeg bore, dybde og diameter?
Lettbetongveggen påvirker kun ett av hullene, og jeg vurderer å droppe det hullet da jeg ikke helt tør å bore der. Dette innebærer at en av garderobene kun vil bli forankret med én skrue...
Jeg har en detektor som ikke gir utslag på elektrisitet. Verken der jeg vil bore, men heller ikke på steder hvor jeg vet at det er elektrisitet. Derimot gir den utslag på magnetisk metall på disse stedene, noe jeg tolker som at det er metallrørene(?) som ledningene er trukket i som den detekterer.
Får også utslag ved et av stedene hvor jeg vil bore hull i betongveggen, men jeg mistenker at det er en armeringsjern. Om det hadde vært et metallrør, burde den ha gitt utslag på alle stedene, siden røret med største sannsynlighet burde gå rett, ikke sant?
I verste fall, tror dere en borhammer med betongbor kan penetrere metallrør uten at jeg rekker å merke det mens jeg borer? Kan jeg jo ta slagboret ellers, men det vil ta 5 min per hull, og naboene vil bli passe glade.
Huset er bygget i 1951.
Takk.
Beste svar
Bygningsveteran
· Norrland
· 342 innlegg
Hei! Det sikreste er nok å droppe det ene hullet i lettbetongen. Det føles ikke verdt å ta sjansen, og skapet holder seg sikkert på plass med bare en skrue uansett. Står skapene ved siden av hverandre, kan du skru dem sammen. Det der med strømmen er veldig vanskelig å svare på, det kan jo også gå hvordan som helst eller være festet i armeringen til og med. Men det at du skal rekke å kjenne et rør før du går gjennom det, er nok veldig vanskelig. Du må nok bore veldig forsiktig rett og slett, og håpe på det beste. Men det er nok bra om du borer 8mm hull 50mm dypt og setter i en 8x40 nylonplugg som du bare setter i betongen, så tar du en passende skrue (skapets tykkelse ved innfestingspunkt + 45mm for innfesting i betongen) og bruker en skrue som ikke er forsenket, som en montasjeskrue eller tilsvarende. Bare pass på at du får riktig tykkelse på skruen til pluggen. Det burde være 4-6mm et eller annet sted om du bruker en 8mm nylonplugg.
Takk så mye 
Får prøve å bore forsiktig helt enkelt. Akkurat som du sier er det nok best å hoppe over lettbetongveggen!
Får prøve å bore forsiktig helt enkelt. Akkurat som du sier er det nok best å hoppe over lettbetongveggen!
Klikk her for å svare