Har en tregjerde med 70x70 stolper. De sitter bare i jorden med stolpespyd.

Den ene stolpen blir lett løs hele tiden. Det er stolpen som grinden ikke henger på. Jeg har måtte slå ned kiler flere ganger, men til slutt blir den løs likevel.

Nå har jeg merket at stolpespyddets spiss har gått av helt.

Hvis jeg nå skal forankre en ny stolpe, hvordan gjør jeg det på enkleste måte? Jeg klarer ikke å bygge støpeform eller noe avansert. Men bør jeg ha et dypere hull? Lengre stolpe som altså går lenger ned i jorden? Blande grus i jorden? Støperør?

Takk.
 
K
B Baeckz skrev:
Har en tregrind med 70x70 stolper. De sitter kun i jorden med stolpespyd.

Den ene stolpen blir lett løs hele tiden. Det er stolpen som grinden ikke henger på. Jeg har måttet slå ned kiler flere ganger, men til slutt blir den løs igjen.

Nå har jeg merket at stolpespydets spiss har gått av helt.

Om jeg nå skal forankre en ny stolpe, hvordan gjør jeg det på enkleste måte? Jeg klarer ikke å bygge forskaling eller noe avansert. Men bør jeg ha et dypere hull? Lenger stolpe som altså går ned lenger i bakken? Blande grus i jorden? Støperør?

Takk.
Bruk en ordentlig jordskrue/jordanker så burde det holde. Det er det enkleste alternativet, og ikke så dyrt.

Edit - sitter spissen fortsatt nede i bakken? Gjør den det må du kanskje grave og støpe. Den kommer jo midt i veien for et anker.
 
K Kardan79 skrev:
Bruk en skikkelig markskrue/jordanker så burde det holde. Er det enkleste alternativet, og ikke så dyrt.

Edit - sitter spissen fortsatt nede i bakken? Gjør den det, må du kanskje grave og støpe. Den havner jo midt i veien for et anker.
Hva menes med skikkelig jordanker? Kan du linke noe 😀 har brukt sånn vanlig som man slår ned. Men de vrir seg lett og blir skjeve lett. Har sett det finnes slike man i stedet skrur ned. Kanskje det er bedre?

Ja, spissen er fortsatt der nå. Men den er nok så skjev og dårlig nå at det går nok an å slå ned en ny.

Men hvis jeg skal støpe, kan et rør være bra nok? Hvilken betong bruker man? Er jo ren jord med litt småstein i bakken.
 
K
B Baeckz skrev:
Hva menes med ordentlig jordanker? Kan du lenke noe 😀

Ja spissen er igjen akkurat nå. Men den er nok så skjev og dårlig nå så det går nok å slå ned en ny.

Men om jeg skal støpe kan et rør være bra nok? Hva for betong bruker man? Er jo ren jord med litt små stein i bakken.
Google "markskruv" så får du flere eksempler.
Her er en - https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...Q-0mc3C0Gz3yOT6L-bMaAtBqEALw_wcB&gclsrc=aw.ds
Har prøvd og det har funket bra for meg (også for stolpe til liten grind). Kan vel dog sikkert være avhengig av grunnforholdene.

Det kjedelige med å støpe er gravingen.
Det samme gjelder ferdige pilarer.
Rør er en vanlig løsning ved støping.
Jeg har brukt vanlig grovbetong. Om det er optimalt vet jeg ikke.
 
  • Liker
Baeckz
  • Laddar…
K Kardan79 skrev:
Google "markskruv" så får du flere eksempler.
Her er et - [lenke]
Har prøvd og det har fungert bra for meg (også for stolpe til liten grind). Kan vel dog sikkert være avhengig av markforholdene.

Det slitsomme med å støpe er gravingen.
Det samme gjelder ferdige plinter.
Rør er en vanlig løsning ved støping.
Jeg har brukt vanlig grovbetong. Om det er optimalt vet jeg ikke.
Oppdatering..

Jeg kunne ikke få ned det nye ankeret da spissen var i veien.. som du skrev 😅

Har idag holdt på i timer med å forsøke å få opp spissen av det gamle ankeret. Lyktes til slutt.

Men med det nye ankeret blir det altfor mykt i jorden da jeg måtte grave ut så mye.. Så jeg må nok støpe på noe vis.. vet bare ikke hvordan dog. Leste at med støperør skal man ned ganske langt og også feste med armeringsjern eller hva det stod 😩

Finnes det ingen enklere løsning?
 
Du trenger ikke et forskalingsrør. En grop, betong, stolpe. Det er alt. Sett stolpen i gropen. Juster den slik at den er rett. Fest i to retninger med trebiter stukket ned i bakken diagonalt sett fra stolpen. Bland betong med en spade i en passende beholder eller på en plate av noe slag. Fyll opp rundt stolpen. Ferdig.
 
  • Liker
Kardan79 og 1 annen
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Du trenger ikke et støperør. En grop, betong, stolpe. Det er alt. Sett stolpen i gropen. Vannrett inn den så den står rett. Fest i to retninger med trebiter stukket ned i bakken diagonalt sett fra stolpen. Bland betong med en spade i en passende beholder eller på en plate av noe slag. Fyll opp rundt stolpen. Ferdig.
Er det sånn? Hvilken betong skal man bruke? Finnes jo grov og fin. Høres enkelt nok ut for mine kunnskaper 😅 men skal man vanne betongen og sånn eller er det ikke nødvendig?
 
B Baeckz skrev:
Er det sånn? Hvilken betong skal man bruke? Det finnes jo grov og fin. Høres enkelt nok ut for mine kunnskaper 😅 men skal man vanne betongen og sånn eller er det ikke nødvendig?
Til en grindstolpe du støper direkte i bakken nå eller i mai måned vil jeg si at det holder å dekke støpingen med betongsekkene
 
Grov- eller finbetong spiller ingen rolle. Ta det som finnes til best pris.

Vanning er ikke nødvendig på en så liten støping. Men det skader ikke. Du kan dekke med en plastpose, og det bør være tilstrekkelig.
 
  • Liker
Baeckz
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Grov- eller finbetong spiller ingen rolle. Ta det som finnes til beste pris.

Å vanne er ikke nødvendig på en så liten støpning. Men det skader ikke. Du kan dekke med en plastpose, og det bør være tilstrekkelig.
Skal teste dette. Hullet som er nå etter at jeg har spettet opp det ødelagte ankeret er omtrent 40-50 cm dypt. Diameter på 20-25 cm.

Tenkte jeg kan legge en steinhelle i bunnen som stolpen hviler mot. Eller? Og da tre pinner som støtter opp.
 
Det fungerer. Du kommer nok til å trenge to sekker betong til hullet, avhengig av størrelsen på stolpen selvfølgelig.

Bedre å ha for mye betong enn for lite.
 
  • Liker
Baeckz
  • Laddar…
B Baeckz skrev:
Skal teste dette. Hullet som er nå etter jeg spettet opp det ødelagte ankeret er omtrent 40-50 cm dypt. Diameter på 20-25 cm.

Tenkte jeg kan legge en steinplate i bunnen som stolpen hviler mot. Eller? Og da tre pinner som støtter opp
Bare bruke hullet som form og kan med fordel gynge litt større stein ned (da går det mindre betong).
Og ta 3 eller 4 stk biter armeringsjern 12 mm, slå ned dem minst 50 cm under bunnen av gropen. Og skal gå opp i søylen til ca 10 cm fra topp. Betongen i bakken skal da være jevnt med mark eller noen cm over. Sett ned 2 stk av denne typen, finnes på varehusene.
Skru fast dem med en bit stolpe i mellom (da passer stolpen direkte) sett ned i betongen og rette inn totalt i lodd
https://www.bygghemma.se/hus-och-by...rn-simpson-strong-tie-ph-5/p-1831196-1831198?
 
Det ble til at jeg la singel i bunnen og satte stolpen i hullet på en steinplate. Brukte så plintbetong. Får se om det holder 😅 Det føles bra nå i hvert fall. Gjorde det i går ettermiddag.

Takk for hjelpen.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.