Hei, jeg tenkte å bygge inn en peisinnsats i vår murpipe, men før jeg begynner å rive så vil jeg være sikker på at dette er gjennomførbart, er redd for at murpipa skal rase.

Når jeg tar fram åpningen tenkte jeg gjøre åpningen +5 cm større rundt om.
Trenger jeg å tenke på noe når jeg hakker opp?
Skal jeg hakke opp en rad lenger opp og forsterke med en "i-bjelke" der åpningen er som størst, og så mure inn bjelken?
Har forsøkt å lete etter guider men finner ingenting. Takk for all hjelp jeg kan få.

Peisinnsatsen er Contura i5 med følgende dimensjoner:
Teknisk tegning av en peisinnsats, Contura i5, med dimensjoner: bredde 480±10 mm, dybde 433 mm, høyde 450 mm, topp bredde 550 mm og topp dybde 415 mm.

Murpipa er 53 cm tykk.
Illustrasjon av en innebygd spiskassett i en murvegg, inkludert mål på murens tykkelse og bredde. En person står ved siden av med verktøy.
De ytre kanalene er ventilasjonskanaler.

L
Det beste du kan gjøre er å snakke med feieren, han skal uansett inspisere før du får fyre, vel verdt pengene, siden han vet det meste om skorsteiner og kan si BU eller BÆ

Skal kontakte i morgen og se når de kan komme.

• Liker
Liteavvarje
  • Laddar…
Noen slags stålarmering må du mure inn. Feier har naturligvis ingen kompetanse til å avgjøre hvordan det skal gjøres, men han har rett til å si nei. Forhåpentligvis kjenner han til lignende forsøk. Jeg synes det virker som et risikabelt prosjekt, mye avhenger av skorsteinsalderen og tilstanden. Det burde være lettere å sette en Contura ovn foran skorsteinen, sånn har jeg gjort.

Stuen er ganske liten og å bygge inn peiskassetten i pipa tar ingen ekstra plass.
3D-plan av et lite stueområde med detaljer om plassering av spiskassett i murstocken. Målinger viser rommets dimensjoner.

Jeg ønsker naturligvis deg lykke til i dine anstrengelser. Få ting slår en moderne peisovn. Noen ting å tenke på: peisovnens dybde er ca 43 cm og skorsteinens 53. Jeg tror feieren vil ønske å ha minst en helstein (ca 25 cm) bak peisovnen. Contura i5:s effekt er 3-9 kW. Har du sjekket med peisselgeren at det er riktig størrelse på peisovnen for deres lille stue? 9 kW er veldig mye for et lite rom.

Murstock med i-bjelke og en person i arbeidsklær som holder verktøy, sett fra siden.
Murstock med "i" bjelke

Huset er 1 1/2 plan med ca. 90m2 boareal, +15-20m2 ekstrameter på grunn av skråtak. Vi har en åpen planløsning, stue, kjøkken, gang og øvre plan er helt åpne. Så 9kw er akkurat passe.

Det kanskje rekker for hele huset, men det kan bli for mye for rommet. Sjekk det, det er viktig. Jeg er ikke sikker på at en I-bjelke er den beste løsningen, jeg tror mer på en L-bjelke i dette tilfellet. Bruker dere en erfaren skorsteinsmurer vet han nøyaktig hva han skal gjøre. Men som sagt, avvent feierens beskjed.

Hadde feieren her for en stund siden, og han kom frem til det samme som dere. Hans anbefaling var å ikke bygge inn peiskassetten (man kan bygge ut murpipa ca. 30 cm) men bytte ut peiskassetten mot en vedovn. Nå får man bare håpe at firmaet vil bytte ut peiskassetten mot en vedovn.

L
Om du skal få dit en vedovn, tenk deg hvordan røykrøret skal gå, hva som er mulig , bakover oppover
Bakover blir et kort rør, oppover langt rør, du har en peismur helt bak, kanskje kan hugge inn røret litt høyere opp ca 80-100 cm da får du strålevarme fra røykrøret, kan være opp til 1,5 KW gratis
Med røret på baksiden ligger du bra til hos kråkene :)

Nå har vi fått vår nye peis, "dessverre" så blir tilkoblingen rett bakover, da den gamle tilkoblingen ligger ganske langt nede ca 70 cm. Jeg trenger å heve tilkoblingen til ca 75 cm og øke diameteren på røret fra ca 13 cm til 15 cm.

Akkurat nå har jeg en bunnkone som er L-formet og funderer på hvordan jeg skal gjøre det. Kan jeg kappe bunnkonen og pusse med c-bruk rundt for å tette? Vår skorstein fortsetter ned til kjelleren, antar at det kommer til å bli et hull ned.

Diagram av kamininstallasjon med kaminrør og murverk; detaljert visning av rørtilkoblinger og murarbeid rundt skorsteinen.

Eller kan jeg la det være åpent som på dette bildet? Det kommer ikke til å bli så stort mellomrom mellom den kappede bunnkonen og peistilkoblingen (1-5 cm mellom)

Diagram av skorstein med innsatsrør og skorsteinsclering, viser forbindelse mellom pipa og kamin med tegloverflate.

Hull i veggen med isolasjon, nær gulvet, hvor en pipe eller kamin skal kobles til.

L
Er det hel eller halv stein fra utsiden til røykgangen, kan du kappe røret så det går jevnt med innsiden og mure det inn. Bare sjekk at det blir så langt at det ikke vipper når det er murt inn. Det med kanalen ned til kjelleren, har du sotluke der? Perfekt å ha, da trenger du ingen oppe, og kan skyve sotet i kaminrøret rett inn, ingen sot utenfor peisen og ved feiing legger det seg der nede, bare å hente hjem.

Ellers kanskje det er enklere å begynne i riktig ende? Hva finnes det av ovner som fungerer med eksisterende forutsetninger? Det absolutt enkleste er jo å finne noe som man kan koble til eksisterende hull.

Tror det er halv stein til røykgangen, har ikke begynt å pigge opp. Yes har en sotluke nederst i samme kanal. Ble usikker på grunn av rørbøyen som sitter der nå om man er nødt til å ha en. Trenger jeg å legge på c-bruk på innsiden av murløpet om det er ujevnt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.