Hei!
Jeg holder på å bygge hus og ser nå at byggherren har laget et for lite hull til vannmålerskapet i den bærende veggen (15 cm leca).
Så nå er det bare 18 cm opplegg på den ene siden og ca 1 m på den andre siden.
Ideelt sett skulle bjelken vært plassert 25 cm inn i veggen for å få masse opplegg der, men slik er det ikke nå. Hva har jeg for alternativer?
Finja anbefaler minst 25 cm. Veggen er murt, takstoler er festet i 45 lekt, og betongpanner er lagt på.
Er det mulig å bytte/flytte bjelken?

Takk for all innspill

• Tegning av husplan med markeringer i rosa og blå, viser plassering av vaskerom, soverom og uteplass. Røde streker og rosa hjerte nederst til høyre.
Hvilken type bjelke er det?

J justusandersson skrev:
Hvilken type bjelke er det?
Finjas 150x190 3m

Enten forlenger du oppleggslengden med en stål- eller trekonstruksjon eller så må du regne på det med de aktuelle forutsetningene for å se om det kanskje fungerer likevel.

• Liker
Står.i
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Enten forlenger du opplagslengden med en stål- eller trekonstruksjon eller så må du regne på det med de aktuelle forutsetningene for å se om det kanskje fungerer likevel.
Nå finnes jo ikke muligheten til å forlenge før der er vannfordelerskapet. Dessverre er det akkurat under badet i andre etasje, så lasten er større enn normalt. Men om man skulle lagt en 3m bjelke under leien, så man får 25cm opplag på den tykkere veggen og får bæringen for taket der? Da hadde den bjelken som ligger der nå kun båret lecaen som ligger mellom bjelkene, hadde ikke det fungert?

Jeg vet ikke nøyaktig hvordan lecatilvirkerne resonerer. Generelt sett tror jeg de vil ha store lagringsflater for å kompensere for steinens begrensede trykkfasthet. Jeg mistenker at det i ditt tilfelle kunne fungere bra med bare 18 cm lagring, men i slike situasjoner bør man følge fabrikantens anvisninger, ellers blir det vanskelig å reklamere. Men jeg har vanskelig for å tenke meg at det ikke skulle kunne løses på noen måte. Kan du ikke legge ut et bilde av det aktuelle hjørnet?

Er mer bekymret for at taket skal falle ned enn å reklamere
Det var før blokkene ble slått ut. Men hadde blitt saget. Hele bjelken er jo fast, og det er ikke lett å endre den bjelken. Derfor tenkte jeg om man kan sage lejden og så hugge løs det øverste laget (3m) og så legge en ny bjelke med opplegg på 25 cm på veggen, så burde den ta vekten ovenfra og den allerede inmurte bjelken tar bare 5 lag leca.

• En åpning i en lettveggen laget av blokker, med synlige rør og en bøtte i bakgrunnen. Klargjøring for bjelker.
Du må kunne sette inn en trestolpe eller en stålpelare der jeg har tegnet med rødt.
Murvegg med røde linjer tegnet for å indikere plassering av en stolpe. Kabler og rør er synlige i forkant av konstruksjonen.

Hva hjelper det mot uttrykket?

J justusandersson skrev:
Du må kunne sette inn en trestolpe eller en stålpilar der jeg har tegnet med rødt.
[bilde]
Nja, der er jo et vannfordelerskap nå, det var derfor det ble saget opp jo.

Da foreslår jeg at du viser et aktuelt bilde av stedet så det er mulig å vurdere mulige tgärder.
Maxwells demon TotalControl skrev:
Hva hjelper det mot yttrykket?
En del. De tverrkrefter som skal tas hånd om i bjelkens opplag fordeles jo på en større flate.

J justusandersson skrev:
Da foreslår jeg at du viser et aktuelt bilde av stedet så det går an å vurdere mulige tiltak.

En del. De skjærkreftene som skal tas hånd om i bjelkens opplegg fordeles jo på en større overflate.
Jeg skal ta et bilde på søndag når jeg er der☺

Ok. Trodde skissen viste en innfelt stolpe i opplaget. Dvs samme area men annet materiale.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.