Mitt hus holder på å bli bygget opp fra der det tidligere huset har blitt revet. Første etasje består av lecavegger. Men siden den nye førsteetasjen får høyere takhøyde enn tidligere, har det blitt murt opp nye lecablokker på de gamle. Hver av den gamle og nye murdelen er ca. 1,5 m hver (dvs. 3 m takhøyde totalt).
De gamle lecablokkene var 19-20 cm brede. De nye som er satt på er 25 cm brede. På utsiden er de linjert, så på innsiden blir det et overheng.
Sluttresultatet vil vi ha en glatt malt overflate og det er trangt med innermålene så cm er verdifulle.
Hva syns dere man skal gjøre?
Optimalt hadde vært å få bort de ekstra 5 cm som bygger inn på de nye lecablokkene da de neppe kan hjelpe til med bæringen når de ikke har noe under seg, de tar mye plass og de blir mer arbeid for å få innsiden linjert.
Hvis det ikke finnes noen smart måte å få bort det som henger over på innsiden, hvordan syns dere man "fyller ut" på de gamle lecablokkene for overhenget fra de nye?
Du må forklare litt bedre, for hvorfor har det blitt gjort på denne måten fra begynnelsen?
Hvorfor har en grovere stein blitt brukt?
Hvorfor er den skjøvet bare på innsiden?
Jeg stiller meg de samme spørsmålene. Så dette i dag når jeg var forbi byggeplassen. Får komme tilbake med svar når jeg har fått det av byggarbeiderne.
Men tenkte allerede nå å undersøke mulige løsninger da å gjøre om muren nok ikke er et alternativ.
At den er utskjutningen bare på innsiden er fordi de ser ut til å ha ønsket å linjere utsiden da det skal settes isolasjon og deretter trefasade.
At de har murt opp på den gamle muren er fordi det nye huset har samme dimensjoner som det gamle, og det da var like greit å utgå fra det som allerede stod der i stedet for å rive og mure opp det samme.
Det er fire vegger. Hvorav 2 stk er ca 8 meter og 2 stk ca 10 meter, og høyden på den nye delen av muren er ca 1,5 meter. Jeg tenkte også på alternativ 3. Jeg har ingen kunnskap om dette emnet i det hele tatt, så jeg ber om unnskyldning for det på forhånd. Jeg har sett fresemaskiner for å frese ut sporing. Tenker om det finnes bredere slike så kanskje de kan brukes for å systematisk frese ned de gamle blokkene til i linjer med den gamle veggen. Jeg vet ikke helt hva slags maskiner som finnes for dette. Er det helt dumt/slitsomt gitt alternativene?
Med en sånn fresing på 4-5 cm, ville det påvirke bæreevnen i blokken? Tenker om det er en eller annen struktur i blokken som skaper holdfasthet.
Spennende situasjon. Jeg lurer selvsagt som alle andre på hvorfor dere har valgt bredere blokker øverst når dere åpenbart ikke ønsket det?
Det raskeste er jo selvsagt å bygge på med smalere blokker på innsiden. Men er det ikke et alternativ og dere vil ned til 190mm så er nok det raskeste å fjerne den nye muringen og bruke riktig blokk - men det blir jo ikke billigst.
Kapa kan du nok glemme kommer aldri til å bli bra. Det eneste er å bygge på veggen nederst med tynne blokker eller tykk puss. Men mye arbeid det også. Du skulle kanskje kunne bygge på med en tynn isolasjonsplate nederst og deretter pusse den sammen med de nye blokkene så det blir jevnt. Men er litt pirk og trengs pussnett m.m.