Vi har et gammelt hus med tømmerkonstruksjon, på 60-tallet ble det gjort en stor ombygging og bjelkelaget ble senket for å få full takhøyde på loftet.
Nå ønsker vi å sette inn litt høyere vinduer som huset hadde opprinnelig.
Problemet er at man har lagt en stokk rett over de nåværende vinduene og på den stablet opp under de 3 gulvbjelkene.
Tanken er å støtte opp gulvbjelkene med stemp og deretter fjerne stokken og flytte den opp mot gulvbjelkene og sette støtte under stokken.
Finnes det noen risikoer med dette som jeg ikke har tenkt på?

• Innvendig tak med åpne bjelker og isolasjon over vinduer med persienner. Veggen er revet for renoveringsarbeid.
Hvor mye høyere vinduer vil dere sette inn?
Det kanskje går å la tømmeret være igjen og bare "sage" ut slik at vinduet passer?

P P-O- skrev:
Tanken er å støtte opp gulvbjelkene med stempling og deretter fjerne stokken og flytte den opp mot gulvbjelkene og sette støtte under stokken.
Finnes det noen risikoer med dette som ikke jeg har tenkt på?
Ikke hvis du bytter ut de tre stolpene (til venstre, til høyre og i midten) som bjelken hviler på.

J justusandersson skrev:
Ikke hvis du bytter ut de tre stolpene (til venstre, til høyre og i midten) som bjelken hviler på.
Vi tenkte å sette inn vinduer som er 2 dm høyere, jeg har vurdert om man skulle bytte stolpene, men det er jo mindre jobb å skjøte på stolpene og skru sammen med hullplater og vinkeljern opp mot bjelken, spørsmålet er om det blir for svakt?

Prinsipielt er det ingen god idé å skjøte på stolper. Stolpenes s.k. knekkelengde er helt avgjørende for deres bære-evne. Skal man regne på lastene trenger man å vite mer om husets mål og byggemåte.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.