Jeg tenkte å avrette 50 kvm furugulv i helgen. Gulvet er veldig ujevnt enkelte steder... tips på bra / passende avrettingsmasse? Så at byggmax hadde 25kg sekker for 169kr, er disse noe å ha?
Sist redigert av en moderator:
ja men skal du sparkle så stort så går det nok med en hel del sekker...........
Tregulvet beveger seg og da sprekker det.
Det beste er å fjerne det gamle gulvet for deretter å sørge for at gulvet blir plant.
Men om du likevel har tenkt å gjøre dette så.
Spik fast finmasket armering og bruk gjerne fiberforsterket flytsparkel.
Prim før.
Er gulvet veldig ujevnt så går det mye sparkel.
Det beste er å fjerne det gamle gulvet for deretter å sørge for at gulvet blir plant.
Men om du likevel har tenkt å gjøre dette så.
Spik fast finmasket armering og bruk gjerne fiberforsterket flytsparkel.
Prim før.
Er gulvet veldig ujevnt så går det mye sparkel.
Nja jeg tenker ikke å gjøre dette om det ikke blir bra. Jeg tok for gitt at det skulle gå bare
søkt litt rundt på forumet og funnet følgende
søkt litt rundt på forumet og funnet følgende
Det går helt fint å avrette over "normale" tregulv. Slik går du fram:
Fjern alt som sitter løst på gulvet med en stålsparkel el lignende, fest gulvet slik at det virker å sitte bra, støvsug & er det lakkert så vask det av med noe.
Bruk deretter gulvprimer alt ( maxit Md16 ) i nesten konsentrert form, fortynn med ca ½ liter vann på 1 liter primer og børst det nøye inn i tregulvet som skal sparkles, jeg mener nøye! ( denne primeren er svært viktig! ).
Primeren gjør slik at gulvet ikke suger vannet ut av flytsparklet samt øker vedheftningen og binder det mikroskopiske støvet som alltid finnes.
Deretter avhengig av materialvalg så må du alltid bruke fiberforsterket sparkel, fiberforsterket sparkel har en egenbæreevne på 34mm tykkelse, det vil si sparkler du 34mm tykk så blir det et "nytt" gulv som bærer seg selv.
Har du bra gulv så holder det med 6 mm over slyngene det vil si om du har Thermotech 17mm så holder det med 23mm tykkelse det vil si 41 kilo kvm.
Bland i ett så sparklet ikke får "hud" mellom blandingsdosene. (Også svært viktig! )
Du skulle sikkert kunne "lime" en holdbar aluminiumsfolie i primeren for å styre varmen oppover alt isolere underfra for å oppnå mest gulvvarme oppover, 95mm er passende.
MvH Jawen
vurderer om jeg skal legge noen plater først men vil ikke bygge for mye høyde... lavt i tak som det er (210cm...)
Er det noe poeng å legge en masonittplate først (3.2mm fra byggmax...) og deretter flytsparkle. Kan tilføyes at jeg tenker å legge laminat eller tarkett-gulv eller lignende
Er det noe poeng å legge en masonittplate først (3.2mm fra byggmax...) og deretter flytsparkle. Kan tilføyes at jeg tenker å legge laminat eller tarkett-gulv eller lignende
Jeg har vært i samme situasjon med ujevnt gulv. Jeg vurderte å sparkle, men det føltes ikke helt som riktig løsning. Jeg gjorde i stedet dette:
http://www.byggahus.se/forum/verkty...ngangs-elhyvel-projekt-furugolv-med-fris.html
http://www.byggahus.se/forum/verkty...ngangs-elhyvel-projekt-furugolv-med-fris.html
Er det mindre avvik (under 5mm) kan du bare leie en stor gulvsliper og fikse det via diagonal sliping på 3-4 timer med grovt sandpapir.Arne999 skrev:
Selv jeg la opp mitt gamle 4"/6-7" spont tregulv etter gamle setninger mm. Ovenpå dette tregulvet lå det sponplate + matte som jeg rev bort før jeg la 22mm spongulv, den gamle sponplaten var full av dykkert rene spikermatten
og tregulvet så ut der etter dessverre.
Valgte den enkle veien, for å rive opp trespontgulvet hadde blitt et slitsomt alternativ + at jeg uansett ikke kunne gjenbrukt det igjen.
Angrer meg litt sånn i ettertid at jeg ikke la opp med nytt 25-28mm tregulv i stedet for å kaste bort penger og tid på både spon + sluttgulv..jaja nå er det gjort uansett.
Lykke til med prosjektet ditt TS
Valgte den enkle veien, for å rive opp trespontgulvet hadde blitt et slitsomt alternativ + at jeg uansett ikke kunne gjenbrukt det igjen.
Angrer meg litt sånn i ettertid at jeg ikke la opp med nytt 25-28mm tregulv i stedet for å kaste bort penger og tid på både spon + sluttgulv..jaja nå er det gjort uansett.
Lykke til med prosjektet ditt TS
Rett vei å gå (i alle fall som jeg har lært) er å både lime og skru gulvgips på gulvet før man flytsparkler. Det handler jo om å sørge for at underlaget er så stumt som mulig.
Lykke til, uansett hva du gjør!
/Ronnie
Lykke til, uansett hva du gjør!
/Ronnie