Har lagt ca 2cm Kiilto fiberforsterket flytsparkel over vannsløyfene i badet i går. (20 sekker á 20kg a 219kr/st):blushing:

Trenger å legge ytterligere 3-4cm flytsparkel før alt er klart.

Det kan vel ikke være feil å bytte fabrikat på resten av flytsparkelen jeg skal legge om det som ligger får tørke ut et par dager?

Byggmax tar 169kr/ 25kg hvilket er betydelig billigere......

Har brukt byggmax flytspackel en gang på jobben og der var det store harde klumper i det (slump) og en masse restriksjoner på hvordan man fikk og ikke fikk gjøre. Bruker ellers LIPs flytspackel som er helt fenomenalt. Ganske dyrt tror jeg dog..

Paul-Staffanstorp
lajsiiwan skrev:
Har brukt byggmax flytende sparkel en gang på jobben, og der var store harde klumper i det (tilfeldighet) og en masse restriksjoner på hvordan man fikk og ikke fikk gjøre. Bruker ellers LIPs flytende sparkel, som er helt fenomenalt. Ganske dyrt tror jeg dog..
Ligger vel på et par hundrelapper sekken har jeg for meg, men det er bra å arbeide med og oftest får man det man betaler for...

I slutten er det sjelden så mange kroner man tjener på å velge et billig merke synes jeg.

Bruker alltid LIPs i våtrom og kjøper noen ganger noe billig tull om det bare er for utfylling et sted der det spiller mindre rolle.

Akkurat LIP's produkter har man lenge kunnet kjøpe på sigro.se. Når jeg sammenlignet for flere år siden var disse prisene virkelig gode sammenlignet med hva man som privatperson kan handle i vanlige butikker. Hvordan det er nå vet jeg ikke helt. Dessuten er det jo praktisk å få en pall levert til ytterdøren for noen hundrelapper...

• Liker
stenbyggahus10
  • Laddar…
Jeg har prøvd ulike merker av flytsparkel og liker Mapeis billige flytsparkel som selges på Hornbach. Det er riktignok ikke hurtigtørkende, men jeg har kun brukt det i kjelleren hvor tørkeprosessen er av sekundær betydning. Skal man legge tettesjikt innen noen dager er det jo en annen sak. Har man derimot tid til å vente på et langsomttørkende så sparer man en god del ved å velge en langsom sparkel.

K-rauta selger Maxits 4310 Fibre flow for 139 kr sekken (25 kilo). Også langsomttørkende. Også det sparklet liker jeg.

Derimot er jeg ikke altfor begeistret for Maxits fix. For sandete. Der er Mapeis saker lysår bedre - likevel som PCI og Sopro. Har man stramt budsjett synes jeg også der at Hornbach selger en helt ok Mapei-fix. Ikke noe ekstraordinært, men bra pris/ytelse.

Sist redigert:
  • Liker
Byggo_
  • Laddar…
Hornhach har bra pris på Mapei standardprodukter.
Mapeis mer eksklusive fix og sparkel er jo helt sinnssykt bra. Ikke særlig dyre heller, en femtilapp mer per sekk eller noe.

Paul-Staffanstorp
Det man i mange tilfeller skal tenke på er at hvis ulike garantier skal gjelde, er det viktig at man bruker samme merke gjennom hele konstruksjonen...

Man skal altså ikke prime gulvet med Höganäs primer og så flyte med Mapeis flytsparkel for deretter å tette med Lips VS30 og bruke Cascos tetthjørner og remser...

Kanskje ble litt overdrevet, men tror dere forstår vinklingen... ;-)

Tettesystem og flislim skal vel være fra samme produsent. Hva man bruker for flytsparkel er vel fritt valg?!

Hvordan man gjør for å flyte om et gulv er jeg usikker på, men jeg antar at man primer gulvet og flyter det med produkter fra samme produsent, men det trenger ikke nødvendigvis være samme flytsparkel som det underliggende flytsparklet.

Flyte om et gulv er bare å prime det og flyte igjen så lenge det er samme fabrikat. Kan jo så klart gå med andre fabrikater også men da finnes det jo som kjent ingen garantier.. :)

lajsiiwan: Utvik det der med "som kjent ingen garantier". Jeg må være litt treg, men hvilke garantier mener du?

Anta at jeg flytsparklet med LIP først. Det ble ikke bra av en eller annen grunn...kanskje litt ujevnt. Jeg kjøper da Maxits primer og flytsparkel og legger en ny kake. Hvor ligger problemet? Ville ikke Maxits ting holde? Ville LIP påstå at deres ting ikke tåler en ny kake oppå sin?

Jeg tror - uten å vite - at det i mange eiendommer allerede ligger en kake flytsparkel der man rett og slett ikke VET hvilket fabrikat det er. Deretter flytsparkler man med et fabrikat som kan være det samme, men like sannsynlig er et annet fabrikat.

Et eksempel kan jo være et stort kontor som bygges. Hver etasje flytsparkles med pumpebil. Merket er kanskje Maxit. Deretter bestilles badene. Et flisleggerfirma bruker PCI flytsparkel for å bygge fall i alle dusjrommene. Er scenariet umulig eller urimelig? Er det noen "garantier" som slutter å gjelde?

Et siste spørsmål: Er mine antagelser helt feilaktige? Jeg er jo bare en selvlært hjemmesnekker....

Fasting65 har naturligvis et poeng, men det viktigste er å ikke blande forskjellige fabrikat til ett og samme gulv. For eksempel Maxit i svensk emballasje og importert, begge "flytsparkel", kan tydeligvis skjære seg skikkelig. Da hadde man blandet den ene sorten med den andre. Høres dumt ut, men menneskets oppfinnsomhet kjenner ingen grenser.

Når det gjelder priser, så er de som kjent alltid lavere på andre siden av grensen. Bestemmer man seg for et gjør-det-selv-prosjekt, kan man med fordel bunkre opp en eller noen paller flytsparkel av valgfritt merke.

• En person fordeler flytspackel jevnt over et gulv i et rom, med lys som skinner gjennom vinduene i bakgrunnen.
  • Et uferdig rom med nylagt flytspackelgulv, store vinduer og delvis konstruksjon av vegger uten dekor eller møbler.
Isolde: Jeg ser det som en selvfølge at folk ikke blander ulike fabrikats flytsparkel i våt tilstand.

...men enn er ikke siste idioten født...

Fasting65 skrev:
lajsiiwan: Utvikle det der med "som kjent ingen garantier". Jeg må være litt treg, men hvilke garantier mener
Mener at det finnes ingen garantier for at resultatet blir som det står på sekken, f.eks at de begge lagrene ikke fester sammen som de skal osv.

Paul-Staffanstorp
Dere får gjøre akkurat som dere vil, men jeg kaller det for dumhet...

Personlig blander jeg ingenting i et våtrom med forskjellige ting fra ulike leverandører i alle fall...
Uansett vått eller tørt tilstand.

Jeg vet at de fleste leverandører ikke støtter deg opp om et problem skulle oppstå og det viser seg at man har blandet inn et annet fabrikat midt i alt sammen.

Men som sagt... gjør som dere vil... det er nok bedre... :S

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.