Takk for lenken. 
Såg at de bruker spesielle oppvik. Burde vel bli det samme som jeg har gjort med å brette opp kanten?
Eller kanskje til og med hadde vært nok med små distanser bak i stedet for oppvik?
Såg at de bruker spesielle oppvik. Burde vel bli det samme som jeg har gjort med å brette opp kanten?
Eller kanskje til og med hadde vært nok med små distanser bak i stedet for oppvik?
Nei, ikke sikkert at det er nok med distanser. Endetre er følsomt for fukt. Bra også å ikke skjære oppbretten jevnt med gulvet som anvisningene angir. Bedre å skjære platon et par cm over gulvflaten. For å få den ventilerte sokkelen tett inntil veggen må man frese bort tilsvarende oppbretten.
Passer på og låner denne tråden da jeg også har spørsmål angående "platon" og oppkant.
Jeg tenkte å bruke meg av byggmax platon-kopi til kjellergulvet mitt (ser ut som at det er den på bildet ovenfor) men merker at byggmax ikke har noen tilsvarende isolas oppkanter. Jeg vurderer å kjøpe ekte isola-oppkant og kombinere med byggmax-"platon", ser dere noen problemer med dette? Hvordan har dere andre som har lagt byggmax-"platon" gjort?
Å brette opp matten slik som på bildet TS lagde kan vel fungere, men jeg er redd for at jeg ikke får til hjørnene like bra som med løse oppkants-strimler. Dessuten bygger vel oppkants-strimlene like mye som løsningen på bildet ovenfor, noe som gjør det lettere å få til pen montering av ventilerte sokler.
Jeg tenkte å bruke meg av byggmax platon-kopi til kjellergulvet mitt (ser ut som at det er den på bildet ovenfor) men merker at byggmax ikke har noen tilsvarende isolas oppkanter. Jeg vurderer å kjøpe ekte isola-oppkant og kombinere med byggmax-"platon", ser dere noen problemer med dette? Hvordan har dere andre som har lagt byggmax-"platon" gjort?
Å brette opp matten slik som på bildet TS lagde kan vel fungere, men jeg er redd for at jeg ikke får til hjørnene like bra som med løse oppkants-strimler. Dessuten bygger vel oppkants-strimlene like mye som løsningen på bildet ovenfor, noe som gjør det lettere å få til pen montering av ventilerte sokler.
For min del er det dessverre litt for langt til nærmeste Hornbach. Byggmax, k-rauta eller beijer er det som ligger nærmest til hands. Åter igjen: Noen andre som har kombinert byggmax matte med isola oppvik med godt resultat?
Tenker først og fremst på om de ulike fabrikatene og skjøtereimene er kompatible med hverandre sånn at ikke skjøtene ute ved viken slipper.
Tenker først og fremst på om de ulike fabrikatene og skjøtereimene er kompatible med hverandre sånn at ikke skjøtene ute ved viken slipper.
Huseier
· Västernorrland
· 2 532 innlegg
Interessant tråd, er også i disse tankene. Sammenlignet også blå platon mot byggmax versjon som var ganske markant forskjell i pris. Men den svarte ser jo ut til å fungere bra den også.Stuff skrev:For min del er det dessverre litt for langt til nærmeste Hornbach. Byggmax, k-rauta eller beijer er det som ligger nærmest tilgjengelig. Igjen: Noen andre som har kombinert byggmax matte med isola oppvik med godt resultat?
Tenker først og fremst på om de ulike fabrikantene og skjøteremser er kompatible med hverandre slik at ikke skjøtene ute ved viken slipper
Hva har du lagt under platon for å redusere klapperlyden?
Jeg har ikke lagt gulvet ennå og har heller ikke kjøpt noe materiale. Har gjort ferdig veggene og venter nå egentlig bare på at rørleggeren skal gjøre ferdig noen justeringer før jeg starter med å legge gulv. Jeg er iallfall inne på å bruke isolas ventitex-duk under for å unngå klappelyder. Isola har mange bra og gjennomtenkte tilbehør i sitt sortiment og hvis jeg ikke hadde vært så gjerrig så hadde jeg satset på deres saker tvers igjennom.
Til helgen får vi se om isola-tilbehørene vil pare seg med byggmax-matta. Tenkte legge 50 mm falset EPS oppå platonmatta, deretter sponplate og til slutt heldekkende matte. Finnes det noen vits med å lime EPS-platene mot hverandre, eller går det bra å legge disse løst og deretter la sponplatene og oppbretten holde alt sammen på plass? Risiko for knirking kanskje?
Halloj! Var en stund siden du skrev, men jeg er litt nysgjerrig på hvordan det gikk, da jeg vurderer å finne på noe lignende. Hvordan ble det? Erfaringer trukket?Stuff skrev:Til helgen får vi se om isola-tilbehørene vil pare seg med byggmax-matta. Tenkte legge 50 mm falsed cellplast ovenpå platonmatta, deretter sponplate og til slutt heldekkende matte. Er det noen vits i å lime cellplastplatene mot hverandre, eller går det bra å legge disse løst og deretter la sponplatene og oppbretten holde alt på plass? Risiko for knirking kanskje?
/sam
Hei. Det gikk bare bra. Kjørte som bestemt på platonkopi og brukte isolas tilbehør så som ventitex, oppvik og fugebånd. Den falsede celleplasten fantes ikke på lager når jeg var og handlet materialet så det ble vanlige celleplastplater som ble limt kant i kant med byggmax celleplastlim. Alt ligger nå på plass med ventilerte sokler rundt om.Bomull skrev:
Har ikke rullet ut heldekkende teppet enda men det ligger hjemme og venter.
Oppsummert så var det egentlig ingen merkelige ting. Den eneste "miss" jeg gjorde var å skjære platonmatten litt for lang og gikk litt for fort frem med å klistre på oppviken. Jeg skar til matten og satte på alle oppvik rundt om og begynte deretter å legge gulv langs den ene langveggen. Når jeg så kom over til den andre siden viste det seg at matten tidligere hadde ligget litt vel "våget" på platen, noe som nå ble rettet ut av gulvets tyngde. Så jeg at matten var for lang iom at matte og oppvik hadde begynt å klatre opp på den veggen jeg hadde tenkt å slutte ved og fulgte altså ikke lenger vinkelen mellom gulv og vegg.
Jeg måtte rive bort oppviken langs den veggen, kappe noen cm av matten og så klistre tilbake oppviken. Skjøtebåndene sitter hardt som bare det, men jeg klarte det allikevel uten å rive i stykker oppvik eller matte.
Et tips for å unngå dette er vel å vente med å sette på oppviken på den siden du skal avslutte til du har kommet dit med gulvleggingen. På den måten kan du skjære rent det siste av platonmatten og klistre de siste oppvikene uten unødvendig kliss.
Ellers ingen merkelige ting å legge om man tar det rolig og metodisk og er nøye med å få skjøtene tette.
Jeg kan by på noen bilder senere når jeg sitter ved riktig PC.
I en annen tråd var det noen som kommenterte at de opplevde at byggmax platonmatte hadde en skarp plastisk/kemisk lukt, men det er ikke noe jeg har merket av på den jeg har brukt. Sannsynligvis har byggmax brukt seg av forskjellige leverandører opp gjennom årene.
Medlem
· Västra Götaland
· 372 innlegg
Det heldekkende teppet er ikke tett, men iom at jeg har platonmatte og ventilerte sokler, så luftes fuktigheten ut primært via oppviklingen og soklene. Iom platonløsningen får verken heldekkende teppe eller sponplate direkte kontakt med evt. fuktig betong.Fixartanten skrev: