Noen som har prøvd å flislegge direkte på gipsbruk?
Jeg har en bulkete plankevegg på kjøkkenet og litt trangt med plass frem til blanderen. Tenkte derfor å støpe opp en jevn overflate med bruk i stedet for å sette opp plater. Spørsmålet er om det holder for flisene og om det sprekker når veggen beveger seg... veggen er av 50 mm spontet plank...
Jeg har en bulkete plankevegg på kjøkkenet og litt trangt med plass frem til blanderen. Tenkte derfor å støpe opp en jevn overflate med bruk i stedet for å sette opp plater. Spørsmålet er om det holder for flisene og om det sprekker når veggen beveger seg... veggen er av 50 mm spontet plank...
Høres ut som en dårlig idé.
Sett opp en renoveringsgips i stedet som du limer med passende konstruksjonslim.
I tillegg til at bruket ditt vil sprekke, må du tenke på hvilket bruk du bruker, vannet i fiksen må ikke løse opp det du har sparklet med.....
Sett opp en renoveringsgips i stedet som du limer med passende konstruksjonslim.
I tillegg til at bruket ditt vil sprekke, må du tenke på hvilket bruk du bruker, vannet i fiksen må ikke løse opp det du har sparklet med.....
Ja. Det var min første tanke, men jeg mistenker at utstikkene i planken vil knekke gipsen. Jeg kunne jo selvfølgelig skjøte gipsen ved sidene av utstikkene for å unngå bruddvirkning på platene, men da blir jo ikke veggen rett...
Kanskje må jeg ta frem elhøvelen allikevel... Vil egentlig unngå dette, kjedelig å gjøre inngrep på veggen hvis man vil ta den frem senere...
Kanskje må jeg ta frem elhøvelen allikevel... Vil egentlig unngå dette, kjedelig å gjøre inngrep på veggen hvis man vil ta den frem senere...
Du kan "lime" fast en renoveringsgips (6mm) med gipsmørtel, det blir sterkt og fint bare du sørger for at du har dekket overalt på baksiden av gipsen. Pass på "bulker" og groper!
Jeg brukte et langt vater for å trykke til gipsen så den ble noenlunde jevn da jeg gjorde det samme på skadede lettbetongvegger.
Jeg brukte et langt vater for å trykke til gipsen så den ble noenlunde jevn da jeg gjorde det samme på skadede lettbetongvegger.
Det blir nok så jeg gjør. Spørsmålet er bare hvordan b4a bruket fester på tre. Noen som vet?
Skulle være bra ikke b4a 
Renovator
· Stockholm
· 20 845 innlegg
Man kan jo gipsmure bare og flislegge på det, problemet er hvordan man skal få det loddrett uten avtrekksbaner (Du skriver at du har lite plass). Dog tror jeg det finnes så lavt byggende baner som 4mm (Selv har jeg bare brukt 6mm).
man fester banene loddrett med vater, det holder med noen klumper rotband for å feste.
man fester banene loddrett med vater, det holder med noen klumper rotband for å feste.
Vet at murere bruker masonite som de kleggad fast i mørtelen som avtrekksbaner av og til når de pusser. Det skulle nok kunne funke for meg... burde jo holde med noen mm mørtel bak masoniten... veggen er jo mest ujevn horisontalt.
Renovator
· Stockholm
· 20 845 innlegg
Masonit er jo ikke direkte stabilt, kan gi vinglete resultat
Det suger seg fast i bruket og blir stødig... bør være nytt og rett...
Hvorfor ikke lime gipsplaten med fix?
Et annet triks er å rette opp gipsplaten på noen steder så man får den rett.
Så borre x-antall passe store hull og bruke fugeskum for å få den stabil
Du kan vel også ta ned de verste ryggene med elhøvelen
Et annet triks er å rette opp gipsplaten på noen steder så man får den rett.
Så borre x-antall passe store hull og bruke fugeskum for å få den stabil
Du kan vel også ta ned de verste ryggene med elhøvelen
Renovator
· Stockholm
· 20 845 innlegg
Pusse loddrett og slett bygger jo minst og som jeg forstår var det et krav
edit: den vil suges fast og følge veggen mao ikke rett, du må ha et stivtmaterial
edit: den vil suges fast og følge veggen mao ikke rett, du må ha et stivtmaterial