Hei!
Startet i morges med å rive ned mine gamle fliser på kjøkkenet. Ser da at tidligere eiere har flislagt på fliser. Hadde altså to lag med fliser.
Har nå grodd fast og vet ikke hvilket alternativ som er lettest.
Rive ned de gamle flisene? Den ene veggen har gipsplate, den andre er en betongvegg. Vet at både betongen og gipsen kan følge med hvis jeg river flisene. Skal jeg sparkle for å få veggene jevne igjen eller skal jeg sette opp gipsplater på begge veggene?
Fjerne gammel limmasse og flislegge på flisene?
Håper noen kan hjelpe en nevenyttig dame som har satt seg fast litt 😄
Vet ikke om det vises på bildet men det sitter mest der fugen har sittet og resten fulgte med platen.
Nei det gikk å få bort superlett 😝 derfor tenker jeg om det ville vært bedre å fjerne alt flis og sette opp nye gipsplater, hva tror du om det?
Blir mindre jobb å sage bort de gamle gipsplatene og sette dit nye. Men på betongveggen må du jo få bort flisene, og følger det da med biter fra veggen, går det å reparere med gipsbruk.
Blir mindre jobb å sage bort de gamle gipsplatene og sette dit nye. Men på betongveggen må du jo få bort flisene og følger det da med biter fra veggen, går det å reparere med gipsbruk.
Jaha, så man kan ikke sette en ny gipsplate på den gamle?
veggen med gips. få bort all gips. sett ny. eventuell sparkel/ fug så veggen blir relativt tett
betongveggen få bort flisene. og sparkle veggen deretter.
veggen med gips. få bort all gips. sett ny. eventuell sparkel/ fug så veggen blir relativt tett
betongveggen få bort flisene. og sparkle veggen deretter.
Takk! Finnes det risiko for å sage av lektene bak platen?
Bruker du en oscillerende multiverktøy som Fein Multimaster så kjenner man enkelt av om man bare går i gips eller mot regel. Det kan jo være så at du i tillegg har en sponplate/OSB bak og det samme der - Du kjenner når du går igjennom eller mot. Ikke glem å legge inn en form for regel eller plate i skjøten mellom ny og gammel plate hvis det er slik at du ikke har noe bak gipsen.
Gipsbruk for å reparere betongen er helt klart lettest å jobbe med.
Takk! Finnes det risiko for å sage av bjelkene bak platen?
avhenger jo av hva du bruker.
med håndsag så merker du når det er tre, vær mer forsiktig da.
kanskje noen dybdeanlegg om du skal bruke maskiner.
gips normalt 13mm
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.