6.526 lest ·
14 svar
7k lest
14 svar
Fliskutter / flismaskin for flising av redskapsbod
Hei!
Har et rønne på tomten, ca 15 kvm trebod, som jeg vil rive og lurer på om jeg kunne kjøpe en flishugger eller lignende og kjøre treverket i, for å redusere transporten til gjenvinningsstasjonen?
Grunnen er at friggeboden ligger på en øy uten fast forbindelse og dessuten et stykke fra bryggen.
Andre forslag til hvordan å løse bortkjøringen av alt treverket mottas også gjerne!
Har et rønne på tomten, ca 15 kvm trebod, som jeg vil rive og lurer på om jeg kunne kjøpe en flishugger eller lignende og kjøre treverket i, for å redusere transporten til gjenvinningsstasjonen?
Grunnen er at friggeboden ligger på en øy uten fast forbindelse og dessuten et stykke fra bryggen.
Andre forslag til hvordan å løse bortkjøringen av alt treverket mottas også gjerne!
Fjellpanelet er nok ingen stor fare å brenne opp om du bare har skikkelig trekk i f.eks. en tønne så du får maksimal forbrenning og minimalt med utslipp. Se bare til å starte bålet med litt tørt finfordelt så du får opp temperaturen ordentlig. Altanvirket kan du kanskje gi bort eller sage opp i passende biter og transportere bort om du vil gjøre miljøet en tjeneste.F Farendag skrev:
Om du likevel skal kjøre elendigheten til gjenvinningen så er det vel enklere å bære meterlange planker enn å dra med seg sponsekker? Dessuten blir det jo betydelig større volum av søppelet når du har fliset plankene.
Demonter bare det som er miljøfarlig, legg det i lommen eller en søppelsekk om det er mye.
Brenn resten på stedet uten forutgående riving.
Å bruke titusener på å oppdele huset og i tillegg masse tid og transport for å bli kvitt restene virker unødvendig.
Brenn resten på stedet uten forutgående riving.
Å bruke titusener på å oppdele huset og i tillegg masse tid og transport for å bli kvitt restene virker unødvendig.
Hvordan mener du at det blir større volum når man fliser dem?ÅkeSun skrev:
Det blir betydelig enklere å ta en sekk nå og da enn å dra med seg skitne planker inn i bilen.
Jeg anslår volumet til omtrent det dobbelte når man fliser opp treverk. Det blir jo en masse luft mellom flisene.F Farendag skrev:
Så kan jeg garantere at det er MYE enklere å bære meterlange plankebiter enn å bære slafsete 20-30kg plastsekker.
Skulle en plastsekk sprekke i bilen kan jeg bare gjette hvor gøy det blir å rydde opp.
Ikke glem heller at du må tømme sekkene på gjenvinningen, siden de ikke vil ha plast i trefraksjonen.
Flising før transport en effektiv måte å få fjerningen dobbelt så slitsomt til tredobbel kostnad!
Det enkleste er jo rett og slett at det tilfeldigvis begynner å brenne i boden
Spøk til side, det ser ut til å være litt av en gråsone om det kan anses tillatt. Hvis det gjøres, er det nok lurt å informere brannvesenet så de ikke rykker ut unødvendig.
Det er ikke et virkelig problem med tungmetallene fra det trykte virket, med mindre du har grønnsakshage og bærbusker nedover skråningen. Miljøpåvirkningen vil hovedsakelig komme fra røykgassene, og det blir ikke mye bedre om du først river og så brenner i en haug (kanskje verre siden boden er svært luftig).
Bedre å rive og brenne i tønne da det blir bedre temperatur og oksygentilførsel, det blir også enkelt å samle opp asken og deponere.
Spøk til side, det ser ut til å være litt av en gråsone om det kan anses tillatt. Hvis det gjøres, er det nok lurt å informere brannvesenet så de ikke rykker ut unødvendig.
Det er ikke et virkelig problem med tungmetallene fra det trykte virket, med mindre du har grønnsakshage og bærbusker nedover skråningen. Miljøpåvirkningen vil hovedsakelig komme fra røykgassene, og det blir ikke mye bedre om du først river og så brenner i en haug (kanskje verre siden boden er svært luftig).
Bedre å rive og brenne i tønne da det blir bedre temperatur og oksygentilførsel, det blir også enkelt å samle opp asken og deponere.
Det er jo ikke uendelig dyrt å bestille en byggsäck for trallen om man skulle ønske å unngå risig aske på øya.
Tex https://www.seabag.se/prislista
Tex https://www.seabag.se/prislista
Klikk her for å svare