Jeg har akkurat pusset opp en vegg i en kjeller. Veggen er i et rom som senere skal bli vaskerom. Ved akkurat denne veggen hadde jeg tenkt å montere skapstammer og ha en benkeplate. Over denne benkeplaten hadde jeg tenkt å sette litt fliser.

Nå lurer jeg på om man kan flislegge direkte på pussen (Weber pussmørtel C)? Finnes det spesielt flislim for denne typen puss? Eller er det nok å prime og deretter bruke "vanlig" flislim?

Det burde vel ikke være noen problemer med å flislegge på vanlig måte forutsatt at pussen sitter godt.

Nei, jeg tenkte mer om det finnes noe spesielt flislim som er ment for akkurat denne type pussmørtel?

Man bør jo f.eks. ikke blande hardere og mykere pussmørtel. Min tanke var altså om det samme gjaldt flislim på pussmørtel?

Det er bare å prime (viktig å støvbinde og stoppe slik at ikke pussen trekker ut vannet fra fugen) og fortsette med vanlig flislim. At flislimet er hardere gjør ingenting siden det er et så tynt lag, sammenlign f.eks. med å legge fliser direkte på en vanlig gipsplate som er betydelig mykere enn puss, og likevel fungerer det bra.

• Liker
Gambino
  • Laddar…
Ja, det er jo sant. Bare å kjøpe litt primer og sette i gang m.a.o.

Jeg hadde samme fundering, ringte Maxit (Weber) som direkte frarådet å også sette flislim på C-mørtel, siden det er så hardt. Byggmesteren syntes det var tullprat "sånn gjør vi alltid". Og det har jo holdt faktisk :)

I kjelleren har vi jo flislagt på kalkmørtel i prinsippet, og det har holdt kjempebra siden '55. Så ta leverandørens anvisning etc med en klype salt iblant.

/A

Japp, jeg tar alltid produsentens anvisninger med en klype salt! ;)

Det gjorde jeg også da jeg pusset veggene:

På posen stod det "Skyll straks med mye vann ved kontakt med hud".
Men jeg resonerede slik:
- Æh... Hvor farlig kan det være? Det er jo bare puss, ikke konsentrert saltsyre.
og så smurte jeg på pussen (uten hansker så klart).

Etter noen timer begynte det å svi skikkelig på fingrene, og jeg så at huden hadde ganske mange små etsende merker. :o

Uansett... Jeg flislegger! :thumbup:

Sist redigert:
eviljava skrev:
- Æhh... Hvor farlig kan det være? Det er jo bare puss, ikke konsentrert saltsyre.
og deretter smurte jeg på puss (uten hansker såklart).
Det går kjempefint å pusse uten hansker og som bonus slipper man kjøpe fotfil. Når det er på tide å file føttene bruker man bare håndflatene som filer.:thumbup:

eviljava skrev:
Japp, jeg tar alltid produsentens anvisninger med en klype salt! ;)

Det gjorde jeg også når jeg pusset veggene:

På posen sto det "Skylle straks med mye vann ved kontakt med hud".
Men jeg resonerte slik:
- Æhh... Hvor farlig kan det være? Det er jo bare puss, ikke konsentrert saltsyre.
og så påførte jeg pussen (uten hansker selvfølgelig).

Etter noen timer begynte det å svi skikkelig på fingrene og jeg så at huden hadde ganske mange små etseskader. :o

Uansett... Jeg flislegger! :thumbup:
Synd at tråden dør før man får vite beslutningen du tok etter alle svarene. Brukte du primer, hvilken i så fall? Hvilken fix valgte du?

Nå var jo dette to og et halvt år siden. Jeg husker faktisk ikke nøyaktig hvilken primer og flislim jeg kjøpte.

Men jeg vil huske at jeg anskaffet materialet på Bauhaus. Med største sannsynlighet var det altså Kiilto-produkter som ble brukt (om det nå har noen betydning?)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.