Hei!

Har nettopp kommet ganske langt i et kjellerprosjekt på ca 80m² i et 40-tallshus.

Neste steg er fliser på gulv i rom (ikke våtrom, men sannsynligvis tilførende fukt via vegger som står i leire) der det er pussvegger. Er det noen spesielle primere og lim jeg burde sjekke ut for et slikt arbeid, eller fungerer typ Biltemas (som jeg antar er billigere)?

Har aldri valgt fliser (eller lagt tidligere), så jeg vet ikke mye, for eksempel type fliser. Finnes det noen forskjell (bortsett fra prisen 70-1000SEK/m2) å ta hensyn til?

Arbeidsgang så langt:
Utendørs:
Drenering med Isodrän.
Gulv:
Gravd, isolert med isodrän+cellplast, gulvvarmeslange, armering & støpt betong.
Sokkel/grunnbalk:
Uforandret dvs står fortsatt i leire.
Vegger:
Pusses akkurat nå. En del nye lecavegger samt pussing av eksisterende vegger.

Neste steg:
Gulv:
Fliser på alle gulv.
  • Noen oppholdsrom uten fall, avløp & vann. Tips om tette sjikt, primere
  • Noen våtrom med dusj, badekar, vaskemaskin, toaletter, etc. Her tenker jeg tettesjikt rundt gulvsluk og dusj/badekar, men ellers "åpent".
Vegger:
  • Puss på vegger i oppholdsrom, malt med kalkmaling eller silikat. Har ikke fundert enda. Tips mottas gjerne.
  • Fliser på vegger i våtrom. Tetningssjikt rundt dusj og badekar kun.

Det fungerer med de fleste fix. K-rauta selger Cascos Multifix 25 kg for 229 kr, hvilket er bra, støvreduzert fix til lav kilopris.

Når det gjelder klinkers, så er det lettere å få bra resultat med små plater i rom med fall i gulvet.
Type 10x10 cm leveres ofte nettede med f.eks. 12 plater som sitter sammen. Går raskt å legge.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.