Det er jo fortsatt moderne med fliser på vegger og klinker på gulv, først og fremst på bad. Hvordan kan det ha blitt slik, nå når vi prøver på alle mulige måter som miljøbevisste å spare energi, og likevel legger vi gulv som må varmes året rundt for å være komfortable? Har vi blitt påvirket av de som tjener penger på den typen av byggematerialer?
Og! Er det noen som vet hvorfor fugene ikke er tette, men slipper gjennom fukt? Det føles jo som det beste ville vært at membranen sitter ytterst på vegg og gulv, da finnes det absolutt ingen risiko for fuktskader og mugg så lenge den er hel.

Om man virkelig synes at de må varmes året rundt er det naturligvis et idiotisk miljøvalg. Vi har klinker flere steder men hadde likevel varmen slått av fra mai til for en uke siden. Synes at det går bra. I kjelleren som er dårlig isolert blir de selvfølgelig iskald, men der gjør det ikke noe. I gangen og det nye kjøkkenet (på trebjelkelag i entréplan) blir klinkeren ikke så kald at det plager meg. Men jeg ville ikke hatt klinker på gulv der man kan tenkes å legge seg ned, for eksempel stuen eller barnas rom.

Hvorfor ikke tette fuger? Hm, mistenker at det ville være vanskelig å gjøre så det virkelig blir tett og holder seg tett overalt, det er jo ganske mange meter fug på et bad... Fugen må jo ikke bare være tett i seg selv men også slutte tett mot flisene. Holder kanskje at en flis er skitten på kanten ved fuging for at det skal bli utett. Så, om det tette fugematerialet er hardt blir det sprekker hvis det beveger seg i bygningen. Er det i stedet mykt blir det mekaniske skader (fra rengjøring etc). Nei, jeg synes ikke ideen høres så lovende ut.

Kurtivan skrev:
Og! Er det noen som vet hvorfor fugene ikke er tette, men slipper gjennom fukt?
Det ble diskutert noen alternativer i denne tråden.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.