Hei!
For noen måneder siden satte jeg fliser rundt peisen i kjellerstuen. Området over innsatsen ble litt større da jeg fjernet den oppmurte og pussede "utbygningen", hvorpå jeg brukte fiberssementplate fra byggmax (https://www.byggmax.se/trossbottenskiva-fibercement-p07043) som jeg monterte utenpå pipemuren og veggen. Jeg tenkte den skulle fungere bra, både da den er uorganisk og virker å tåle varme. Brukte deretter vanlig fliselim og satte fliser.
Det har siden sittet på plass flere måneder uten problemer. Jeg har nå fyrt opp, og i forbindelse med dette har flisene løsnet fra fliselimet og de satt mer eller mindre kun fast med fugemassen. Tok dem ned, og samtlige har i prinsippet ikke noe lim/festemasse på seg i det hele tatt, alt sitter igjen på fiberssementplatene, se bilder.
Jeg lurer nå på om det skyldes at fiberssementplatene beveger seg på grunn av varmen og at flisene løsner på grunn av dette, eller om det skyldes at limet ikke tåler varmen? Er det noe annet som kan være årsaken?
Brukte ikke noen primer eller lignende på platene før jeg flisla, noe som kanskje var en feil hvis det er slik at platene suger til seg fuktigheten fra festemassen - men da burde jo flisene ha løsnet også før jeg fyrte, kan man jo tenke...
Kan legge til at de øverste flisene som synes på bildet sitter bra, noe som kanskje kan forklares med at det ikke blir like varmt der.
For noen måneder siden satte jeg fliser rundt peisen i kjellerstuen. Området over innsatsen ble litt større da jeg fjernet den oppmurte og pussede "utbygningen", hvorpå jeg brukte fiberssementplate fra byggmax (https://www.byggmax.se/trossbottenskiva-fibercement-p07043) som jeg monterte utenpå pipemuren og veggen. Jeg tenkte den skulle fungere bra, både da den er uorganisk og virker å tåle varme. Brukte deretter vanlig fliselim og satte fliser.
Det har siden sittet på plass flere måneder uten problemer. Jeg har nå fyrt opp, og i forbindelse med dette har flisene løsnet fra fliselimet og de satt mer eller mindre kun fast med fugemassen. Tok dem ned, og samtlige har i prinsippet ikke noe lim/festemasse på seg i det hele tatt, alt sitter igjen på fiberssementplatene, se bilder.
Jeg lurer nå på om det skyldes at fiberssementplatene beveger seg på grunn av varmen og at flisene løsner på grunn av dette, eller om det skyldes at limet ikke tåler varmen? Er det noe annet som kan være årsaken?
Brukte ikke noen primer eller lignende på platene før jeg flisla, noe som kanskje var en feil hvis det er slik at platene suger til seg fuktigheten fra festemassen - men da burde jo flisene ha løsnet også før jeg fyrte, kan man jo tenke...
Kan legge til at de øverste flisene som synes på bildet sitter bra, noe som kanskje kan forklares med at det ikke blir like varmt der.
Moderator
· Stockholm
· 57 837 innlegg
Hadde du noen primer på platen før du fliset? Riktignok burde det ha løsnet mot platen i stedet for mot flisen om det var feilen. Men hensikten med en primer er å redusere materialets vannabsorpsjon. Mangler primer, så kan man tenke seg at vannet trekkes inn i platen fra limet. Det rekker da ikke å herde før vannet forsvinner.
Ellers er jo en klassisk feil, hvis flisene løsner, at limet har stått åpent for lenge slik at det dannes en hinne på limet før flisen settes på plass.
Hvor lenge fikk det herde før du begynte å bruke ovnen? Varmebevegelser, før limet har herdet helt, kan også gi slike feil. Fliser på gulvvarme skal jo ikke utsettes for varme før etter en måned. Kan være lignende her.
Ellers er jo en klassisk feil, hvis flisene løsner, at limet har stått åpent for lenge slik at det dannes en hinne på limet før flisen settes på plass.
Hvor lenge fikk det herde før du begynte å bruke ovnen? Varmebevegelser, før limet har herdet helt, kan også gi slike feil. Fliser på gulvvarme skal jo ikke utsettes for varme før etter en måned. Kan være lignende her.
Ingen primer ble brukt. Jeg satte flisene direkte, så minimal åpningstid. Brukte ikke ovnen på minst to måneder, så det bør jo ha herdet ordentlig.H hempularen skrev:Hadde du noen primer på platen før du flisla? Visserligen burde det ha sluppet mot platen i stedet for mot flisene om det var feilen. Men hensikten med en primer er å redusere materialets vannoppsuging. Mangler primer, så kan man tenke seg at vannet suges inn i platen fra fiksativet. Det rekker da ikke å sette seg før vannet forsvinner.
Ellers er jo en klassisk feil, om flisene løsner, at fiksativet har stått åpent for lenge slik at det dannes en hinne på fiksativet før flisen legges på.
Hvor lenge fikk det herde før du begynte å bruke ovnen? Varmepåkjenninger, før fiksativet har herdet helt, kan også gi slike feil. Fliser på gulvvarme skal jo ikke utsettes for varme før etter en måned. Kan være liknende her.
Jeg tipper på festet - hva brukte du? For en slik situasjon bør man bruke polymer-fix f.eks. Kiilto highflex S2 DF. Det er også bra å stryke på hele platen med et tynt lag festemiddel før du setter den i festet på veggen.
Lener mer og mer mot det, spesielt siden det sitter igjen på platene og ingenting i det hele tatt på flisene. Har for meg at jeg brukte Bauhaus Probau flexi low dust eller lignende.N Nikorasu skrev:
Takk for tipsene ang Kiilto. Lener mot å fjerne fixet, bruke primer og fix fra Kiilto.
Klikk her for å svare