Hei
Har en fundering som jeg ikke helt har klart for meg. Jeg holder på å bygge et podium for en ovn der både oversiden og fronten av podiet skal flislegges, oversiden med flis, fronten med mosaikk. Men hvordan gjør jeg for å få til en pen overgang mellom de to?
En vanlig fliselist er jo i plast (oftest), men jeg tenker at dens utsatte plassering i denne konstruksjonen kanskje må være mer slagfast? Eller fungerer det bra likevel? Listen vil i praksis bli en "terskel" da man vil kunne stige opp på podiet ved siden av ovnen. Flisene er 16mm tykke, og de fleste vanlige fliselister er jo ikke så høye?
Et annet alternativ jeg har tenkt over er en vanlig L-list i aluminium, som da limes på utsiden av platene. Men blir det pent?
Jeg har sett for meg en D-list av keramisk materiale, men slike ser ikke ut til å være helt enkle å finne?
Hva blir best? tanker, meninger og erfaringer verdsettes mye!
Har en fundering som jeg ikke helt har klart for meg. Jeg holder på å bygge et podium for en ovn der både oversiden og fronten av podiet skal flislegges, oversiden med flis, fronten med mosaikk. Men hvordan gjør jeg for å få til en pen overgang mellom de to?
En vanlig fliselist er jo i plast (oftest), men jeg tenker at dens utsatte plassering i denne konstruksjonen kanskje må være mer slagfast? Eller fungerer det bra likevel? Listen vil i praksis bli en "terskel" da man vil kunne stige opp på podiet ved siden av ovnen. Flisene er 16mm tykke, og de fleste vanlige fliselister er jo ikke så høye?
Et annet alternativ jeg har tenkt over er en vanlig L-list i aluminium, som da limes på utsiden av platene. Men blir det pent?
Jeg har sett for meg en D-list av keramisk materiale, men slike ser ikke ut til å være helt enkle å finne?
Hva blir best? tanker, meninger og erfaringer verdsettes mye!
Ingen priser? Ingen ÅF? Handlet du direkte fra siden?
15mm virker vanlig, og selv om det kanskje går an å få til med 16mm-plater, så føles det som at hvis man skal bestille på den måten, så bør det være spot on, ellers kan man like gjerne jukse til noe halvveis på egen hånd.
Jeg vurderer å sette en rad med mosaikk som "list" (avslutning), eventuelt med en metallskena som "form" for å få det hele så rett som mulig. Om mosaikkplatene er litt for høye i forhold til flisene er en idé å sette dem med litt vinkel, og på den måten samtidig få en liten "avrunding" av podiekanten. Skal undersøke dette nå i jula. Kanskje kan det bli riktig bra til og med?
15mm virker vanlig, og selv om det kanskje går an å få til med 16mm-plater, så føles det som at hvis man skal bestille på den måten, så bør det være spot on, ellers kan man like gjerne jukse til noe halvveis på egen hånd.
Jeg vurderer å sette en rad med mosaikk som "list" (avslutning), eventuelt med en metallskena som "form" for å få det hele så rett som mulig. Om mosaikkplatene er litt for høye i forhold til flisene er en idé å sette dem med litt vinkel, og på den måten samtidig få en liten "avrunding" av podiekanten. Skal undersøke dette nå i jula. Kanskje kan det bli riktig bra til og med?
Klikk her for å svare