Hei!

Jeg vurderer å utvide antallet vinduer på kortsiden av huset, altså en yttervegg som går parallelt med bjelkelaget.

Lurer på om man skal være bekymret for bæringen, men i teorien skal det vel ikke være noe problem?

Det er et gammelt hus fra 37, og jeg tenkte å sette to stykker standard eldre to-luftsrammer på rad for å få fire ruter.

Hva sier ekspertisen?

Milkshaken
Hvordan er det med bæringer over vinduene??? Hva er det for ytterveggskonstruksjon???
Elementhusene på den tiden var ganske (Avanserte) jeg mener, noen var rene trekonstruksjoner, og andre konstruksjoner med bæringer.... har du tegninger???

Dessverre finnes ingen tegninger. Jeg er ganske dårlig på dette med forskjellige konstruksjonsmetoder dessverre. Hva innebærer det med bærlina rent fysisk? Jeg har for øyeblikket revet ut et vindu og kan bryte løs litt og se hvordan det ser ut. Jeg er også veldig kunnskapstørst, så det gjør absolutt ingenting om du tar deg tid og forklarer begrepene. :)

Ellers så består veggen mest av stående tykke planker så vidt jeg kan se.

Det sitter en planke over vinduene som hviler på de stående grove plankene som jeg antar er selve rammen i huset. (De stående grove er altså ikke en ramme, de sitter sammenføyd i hele veggen, virker veldig robust)
Mistenker at det er planken over vinduet du mener med bærebjelke?

Og da tenkte jeg som så at jeg går løs med sirkelsagen og tar bort denne bærebjelken(?) og erstatter den med en dobbelt så lang (siden jeg skal ha dobbelt så mye vindu, og dobbelt så høy (håper det er nok for å hindre for stor nedbøyning), og så får den hvile på flere stående planker enn før.

Så får det så å si bære eller briste. :D

Om du ikke kan leve med en veggbit mellom de to vinduspartiene og der plassere en limtrestolpe for å veksle av tyngden?

Jeg har tenkt på det, rent estetisk ville det være helt greit, men; (Rett meg gjerne hvis jeg tar feil, jeg har ingen kunnskap om slikt i det hele tatt, jeg bare ser, gjetter og antar)

Der midtstolpen ville havnet er rett overfor et kjellervindu i grunnmuren, og over kjellervinduet er betongen bare et par dm. Jeg er litt bekymret for at betongen kunne sprekke av vekten fra stolpen. Jeg forstår jo at det ligger en svill eller hva det kalles oppå muren som fordeler vekten til sidene litt, men er det virkelig nok?

Håper du skjønner hva jeg mener. :)

Ok, jeg forstår. Det er litt risikabelt kanskje. Da er det kanskje en lengre limtre over hele partiet som gjelder, om det nå går å få dit uten å rive halve huset. Jeg ville i ditt tilfelle ta ut en konstruktør eller en dyktig håndverker som du stoler på for å si sitt. Han kan nok på stedet si litt mer om følelsen over konstruksjonen og hva som går å gjennomføre.

Dessverre har jeg virkelig dårlige erfaringer med yrkesfolk, både håndverkere og ingeniører. Talent får man ikke automatisk på kjøpet hvis man studerer til bygningsingeniør har jeg merket. Så min innstilling er nå at skal det bli feil så skal jeg ha gjort det selv i stedet for å betale dyrt for det. =D

Men nå har jeg bestemt meg for å snekre sammen en 3-luftskarm av mine 2 stk 2-luft. Så har jeg en 45*170-regel som ligger og slenger som får gjøre jobben. Burde jo funke siden den nåværende er 100 mm høy.

Det ble kjempebra! Men det var som sagt et helvete å få på plass reglen uten å frese hull i hele veggen.
:) Håper bare ikke veggen bøyer seg, men det føles virkelig ikke sånn.

Roger Spontare skrev:
Dessverre har jeg virkelig dårlige erfaringer med yrkesfolk, både håndverkere og ingeniører. Begavelse får man ikke automatisk på kjøpet om man studerer til bygningsingeniør har jeg merket. Så min innstilling er nå at skal det bli feil så skal jeg ha gjort det selv i stedet for å betale dyrt for det. =D

Akkurat min mening. Det er trist når såkalte fagfolk ikke kan tenke selv men bare sier at slik pleier man å gjøre det. Fungerer dårlig med ombygging av gamle hus der man trenger å tenke seg om og komme opp med smarte løsninger.

Håper din bjelke har holdt formen!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.