Gammel parstue fra 1800-tallet med tilbygg i vinkel fra begynnelsen av 1900-tallet. Stått vann i en gammel jordkjeller med den følge at hele kjøkkengulvet (trossbotn/torpargrunn) har råtnet og tok med seg 4 stokker samt også de to underliggende stokkene.
Alt byttet, drenering lagt og så også et avløp. Trukket rørlegger samt el når likevel gulvet var borte.
Nå skal alt legges igjen, lest her samt andre forum/lenker angående valg av trossbotn-gulv. XPS virker som gjennomgående bra tips, flere? Andre alternativer føles som oljeherdet board (som egentlig er vokset?) eller asfaltplater - tips og ideer? Om XPS, er 70 mm passende eller skal man gå opp/ned i tykkelse?
Dessverre finnes ingen gjennomgående cc, men maks avstand er 600 mm så "vanlige" trossbotnplater går bort (55 mm brede).
Legger gulvvarme (vannbåren) samt tregulv over trossbotn.
Alt byttet, drenering lagt og så også et avløp. Trukket rørlegger samt el når likevel gulvet var borte.
Nå skal alt legges igjen, lest her samt andre forum/lenker angående valg av trossbotn-gulv. XPS virker som gjennomgående bra tips, flere? Andre alternativer føles som oljeherdet board (som egentlig er vokset?) eller asfaltplater - tips og ideer? Om XPS, er 70 mm passende eller skal man gå opp/ned i tykkelse?
Dessverre finnes ingen gjennomgående cc, men maks avstand er 600 mm så "vanlige" trossbotnplater går bort (55 mm brede).
Legger gulvvarme (vannbåren) samt tregulv over trossbotn.
Hmm, dårlig med svar men antar at det er et relativt utømt emne. Har jo selvfølgelig ytterligere tanker om nevnte gulv, isolasjon; sagspon eller glassull? Sagspon tørker, fordel da det tidligere har vært vannskade samt føles jo aldri feil. men har håndtømt det gamle gulvet á 30 kvm, hvis noe skal endres på i fremtiden blir jeg gal.
Vannbåren gulvvarme i PEX rør, vurderer seriøst å gå bort fra tidligere budsjettløsninger (med eget virke etc.) og kjøpe ferdigfreste plater fra typ XL bygg. Erfaringer? Virker dog dyrt...
Så selve gulvet, med tanke på historien føles eventuelt klikkgulv av alle slag kjedelig å legge inn. Et hederlig tregulv ville vært deilig, men med 35 mm tykkelse hvor mye kommer jeg til å fyre for krypkjelleren da?
Takk for meninger!
Vannbåren gulvvarme i PEX rør, vurderer seriøst å gå bort fra tidligere budsjettløsninger (med eget virke etc.) og kjøpe ferdigfreste plater fra typ XL bygg. Erfaringer? Virker dog dyrt...
Så selve gulvet, med tanke på historien føles eventuelt klikkgulv av alle slag kjedelig å legge inn. Et hederlig tregulv ville vært deilig, men med 35 mm tykkelse hvor mye kommer jeg til å fyre for krypkjelleren da?
Takk for meninger!
Hei har et flyttet tømmerhus fra 1830-tallet. Vi tok råspont som trossbunn, litt dyrere tror jeg enn de andre alternativene men føles mer solid. Har ganske god plass under huset så vi kunne spikre den nedenfra. Tettet med leirpussing så det ikke blåser inn i isolasjonen, så la vi økofiber (avisvariantene). I noen rom vi ikke kunne bruke gamle gulv i har vi lagt furugulv av økonomisorten og linoljemalt dem, det ser ganske OK ut synes jeg. Gulvvarme under så tykke tregulv pleier vel være litt tvilsomt, både med tanke på gulvene og varmetap (men jeg er ingen ekspert). Seksjonsradiatorer kan jo være et alternativ istedenfor, synes det ser ganske bra ut i gamle hus.
Klikk her for å svare