Hva kan man tenke seg for takkonstruksjoner som tåler et takutstikk på 2 meter? Obs maks byggehøyde 2,5 meter (mot innkjørsel), derfor må det være slankt.

Grunnen til takutstikket er at det er trangt, jeg vil maksimere hjørnet av tomten.

Noen slags ståldrager antar jeg?

Jeg vil helst legge sedumtak eller lignende.

Er dette gjennomførbart med rimelig budsjett?

Hva slags bygning er det, bolig, garasje eller?

Du vet kanskje at takutspring over 0,5 meter regnes inn i byggearealet.
Så det kan bli "dyre" centimeter.

Ta et hus på 10 x 10 meter. byggeareal 100 m2 hvis takutspringet er 50 cm.
Øk takutspringet til 100 cm og byggearealet blir plutselig 144 m2.

Beklager, glemte å skrive at det er en carport! Ja, jeg kjente til dette, takk uansett.
Jeg har 40 m2 BYA på plussmarken som jeg vil maksimere.

V
Ble det noen carport med overheng? Vurderer også å løse et kraftig takoverheng ved hjelp av stålkonstruksjon.

Hva du trenger for bjelke eller løsning er helt avhengig av hvilken snøsone du bor i.

V
X xmlp3 skrev:
Hva du trenger for bjelke eller løsning er helt avhengig av hvilken snøsone du bor i.
Gbg! Her er det bare regn

V Valen1 skrev:
Ble det en carport med overheng? Vurderer også å løse et kraftig takoverheng vha stålkonstruksjon.
Legg gjerne ved en skisse, kanskje i en ny tråd :D Mange sultne konstruktører her inne(y)

Jeg går i samme tanker og tenkte gjøre stort takutstikk med kjøpte takstoler som jeg vurderte å selv skjøte på biter (markert med blått) Takstolsritning med markeringer i blått og rødt som indikerer foreslåtte endringer og forsterkninger av takutsprang. på den ene eller begge sider av ved takfoten.
I min verden burde det være omtrent like mye snø på X over veggen som X utenfor veggen.
derfor burde snøen ta ut hverandre i vekt og veggen antar jeg bærer lasten.
Selv om jeg befinner meg i snølastsone 2, tenkte jeg det er bra å gå opp til i hvert fall 2,5 da 100-årsvær ser ut til å komme oftere enn hvert 100. år... så snart er vel 1000-årsværet her.
Eventuelt vindfang tenkte jeg skulle gå jevnt opp med betongtaksteinene jeg planla å bruke.
Om jeg spikrer på 45*145 på begge sider av takstolen cc 120, markert med blått, hvor lang kan X da være?
Om jeg spikrer på 45*170 på begge sider av takstolen cc 120, markert med blått, hvor lang kan X da være?
Om jeg spikrer på 45*195 på begge sider av takstolen cc 120, markert med blått, hvor lang kan X da være?
Om jeg spikrer på 45*220 på begge sider av takstolen cc 120, markert med blått, hvor lang kan X da være?
Om jeg spikrer på 45*145 på en side av takstolen cc 120, markert med blått, hvor lang kan X da være?
Om jeg spikrer på 45*170 på en side av takstolen cc 120, markert med blått, hvor lang kan X da være?
Om jeg spikrer på 45*195 på en side av takstolen cc 120, markert med blått, hvor lang kan X da være?
Om jeg spikrer på 45*220 på en side av takstolen cc 120, markert med blått, hvor lang kan X da være?

Sist redigert:
Jeg synes det er en dårlig idé, og at du i stedet bør snakke med takstolprodusenten om en takstol i den størrelsen du ønsker.

Jeg er enig med xmlp3, spør takstolstillverkeren, det blir mye bedre og penere.

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Hva slags bygning er det, bolig, garasje eller?

Du vet kanskje at takutstikk over 0,5 meter regnes med i bygningsarealet. Så det kan bli "dyre" centimeter.

Ta et hus på 10 x 10 meter. bygningsareal 100 m2 om takutstikket er 50 cm. Øk takutstikket til 100 cm og bygningsarealet blir plutselig 144 m2.
0.5 meter........Hoppsan hvilket stort hus jeg fikk plutselig :-)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.