En fundering...
Finnes det noen vanlig konstruksjon når det gjelder flatt tak (vel, 3-5 graders helling) med terrasse oppå?
Hvordan er selve konstruksjonen mellom takflaten og terrassen bygget opp?
Antar at det finnes utallige varianter, men noen med gode tips?

Prosjektet er en fremtidig carport med terrasse oppå, det vil si den er ikke bygget enda.
Hadde en idé klar i hodet, men begynner å lure på om det finnes en enklere måte.

Tips mottas med takk!

Hei,
Har du fått noen innsikt du vil dele med deg av?
Er taket/terrassen bygget?

Lurer
Johannabacken

Ola78
Normalt sett gjør man på å legger råspont på bjelkelaget, deretter papp(for kondensvann fra platen) og til slutt båndtekket plate.

Holder selv på med dette akkurat nå, jeg kommer til å bruke underlagspapp og overflatepapp. Over overflatepappen kommer jeg til å legge kiler i trykkimpregnert, antagelig satt fast med asfalklister.. Ikke bestemt ennå.. Hvis noen har forslag, tar jeg gjerne imot tips.

Skal gjøre det samme fremover (carport med terrasse). Jeg kommer ikke til å ha råspont, men vurderer rett og slett å feste en presenning mellom bjelkene som henger litt på den ene siden. Oppå det blir det en 45x45 langs med bjelken som jeg skrur gjennom presenningen og deretter fester jeg terrassebordet i denne. Vannet som renner langs med presenningen lander i en takrenne. Innsiden av taket tenkte jeg å kle med finer og male hvitt. Skal prøve å tegne slik at det er til å forstå. Kommer tilbake.

Råspont, underlagspapp og en sveist ytpapp er modellen. Så plasserer du terrassen løst uten å skru gjennom taket. Variasjonen med en hengende presenning føles i mine ører som en vinglete metode. Det vil jo bli dannet is på presenningen, og når den smelter så vil det presse inn i skruehullene med råttent virke som resultat.

/ Johan- Taktekker

Typ sånn

• Diagram av terrassekonstruksjon med etiketter: trall, 45x95, bjelke, stolper, bjelkelag, søyle.
  • Diagram av et byggprosjekt med en overhengende presenning markert over en stolpe.
jocke_mejsel skrev:
Råspont, undertakpapp og en sveiset ytpapp er modellen. Så plasserer du terrassen løst uten å skru gjennom taket. Varianten med en hengende press føles i mine ører som en vinglete metode. Det vil jo danne seg is på pressen, og når den smelter, vil det presse inn i skruehullene med råttent virke som resultat.

/ Johan- Taktekker
Ser ikke hvorfor det skulle dannes is på presenningen da den har en rimelig kraftig helling. Men det er jo bare å legge noen silikonstrenger mellom 45-regelen og presenningen så er det "problemet" løst. Alt virke er selvsagt imprignert og vil neppe råtne de nærmeste årene...

Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.