Hei!

Sitter og tegner på en utvidelse av funkishuset her hjemme. Vi har litt problemer med maksimal byggningsflate, så det er veldig fristende å legge en balkong på taket av én-etasjedelen av huset. En balkong ville for vår del vært på lavere høyde enn 3 meter => regnes inn i byggningsflaten.

Jeg kan ikke si at jeg føler meg som en forkjemper for flate tak, samtidig ser jeg jo at dette er veldig vanlig på dagens nyfunkishus.

Har noen erfaringer eller kunnskap om emnet flate tak? Er det mulig å få det tett på lang sikt? Hvor mye fall skal man ha under for eksempel et tregulv? Er dette en mote-sak der form går foran funksjon, eller har byggeteknikken gått såpass mye framover siden 70-tallet at man faktisk kan føle seg trygg med et flatt tak?

Mvh,
Marcus

Jeg har støpt flatt garasjetak/terrasse = suck!!!!!

Ok, tettesjikt holder i 20-30 år men det blir problemer.

Deretter kan det jo hende at tettesjikt har blitt bedre i dag.

Flatt vs. lavt skrånende er jo et definisjonsspørsmål, trolig kan du forebygge problemer om du bare har platts på høyden for å skråne taket tilstrekkelig og få en solid konstruksjon.

Ja, det er vel som du sier: Før eller senere lekker det inn. Det er jo ingen tilfeldighet at tak normalt heller.

Hva har du for tettesjikt? Og helling?

Om dette blir aktuelt så får det nok bli plåt + tjärpapp og 2-3º helling på taket. Man lurer jo på om dette er greit... På den annen side så har jeg bare 4º takhelling på huset i dag og med plåtisol så har det jo holdt i alle fall i 15 år.

Noen andre som har erfaringer?

Det får bli 3x4 meter balkong. Skal nok kunne ha 2º takhelling under tredekket og så kler jeg taket med rustfrie plater som overlapper. Det bør vel kunne holde noen år håper man...

Varmasfalt med en eller annen form for tekstilarmering.

Helling = svensk byggstandard = pytt.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.