Har en flaggstang i glassfiber fra 90-tallet. Den har begynt å bli litt fnasete og det vokser grønt på den. Kan man ta den ned og male om eller lignende for å få den glatt og fin igjen?

R Rolle85 skrev:
Har en flaggstang i glassfiber fra 90-tallet. Den har begynt å bli litt rufsete og vokser grønt på den. Kan man ta ned den og male om eller lignende for å få den glatt og fin igjen?
Da den er i glassfiber drar du til en båtbutikk, så har de det du trenger for å få den fin igjen og holde lenge.

• Liker
Testarn
  • Laddar…
men de føles som denne trenger mer enn hva båtbutikken har (har selv båt).

Noen som har erfaring med hva dere har gjort?

Nei, har ingen erfaring med flaggstenger, men pusset opp en gassboks på en campingvogn.
Vasket, slipte, la på gelcoat der glassfiberen kom frem, forsterket en sprekk med glassfiberduk, sparklet, slipte og malte med 2K lakk.
Alt kjøpt i en båtbutikk.
Maler du den bare med "Vanlig" farge, står du der om noen år igjen.

Føles den for dårlig når man har vasket og slipt av den, er det nok ingen dum idé å dra glassfiberremser over hele stangen og pensle på gelcoat før man lakkere den, det styrker jo stangen også.

Jeg kjøpte en glassfiberstang på Finn.no for noe år siden, den kostet 1200 kroner, ikke mange bokser fra en båtbutikk og du er lett oppe i det dobbelte..

Det ser dessverre ut som det ikke er populært å ha flaggstang lenger så folk gir dem i prinsippet bort. Her er en for 300 kr for eksempel https://www.blocket.se/annons/skane/flaggstang/1209528116

T
R Rolle85 skrev:
men det føles som om denne trenger mer enn det båtbutikken har (har selv båt).

Ikke flaggstang men båt som har ligget lenge på land. Vask av med algevask og se over eventuelle sprekker, reparer med glassfibersparkel eller gelcoat filler (om dere ikke skal male om) og slip ned med fint sandpapir.
Deretter enten rubbing, polering og voksing eller maling med tokomponentsmaling.

Hvis det er små sprekker som skal fylles igjen så blir de i prinsippet usynlige med filler og etterbehandling med rubbing, polering og voksing.

C
R Rolle85 skrev:
Jeg hadde høye ambisjoner og kjøpte noen båt/gelcoat-produkt og begynte å polere med en poleringsskive, men det ble ikke som jeg hadde tenkt meg.

Ingen problemer med å blåse av den overfladiske skitten med høytrykksspyleren, men "poleringen" gav i prinsippet ingen virkning i det hele tatt.

Vet ikke om det kommer av at jeg brukte feil produkt/teknikk, ikke hadde nok tålmodighet, om overflaten eldes på en annen måte i miljøet, om det er en annen type gelcoat eller om forfallet rett og slett har gått for langt. Er heller ikke båteier så har vanskelig for å relatere til tilsvarende arbeid på en båt.
Men jeg klarte ikke å oppnå noen blank frastøtende overflate uansett, så det tok ikke lang tid før lavene, svartmugget, skitten og hva det nå kan være kom tilbake.

Så for meg får det akkurat nå være, ikke verdt det å legge ned arbeidet hvis ikke resultatet blir mer varig.

hvilken to-komponentsmaling prater vi om

ok takk

T
R Rolle85 skrev:
samme som denne?

[lenke]
Nja, den fra Feltema er en klarlakk og den andre, som jeg lenket til, er en hvit dekkende maling. Kan ikke se at BT har noen hvit 2k-maling.

aha

• Liker
Testarn
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.