Hei!
Sitter og knoter og funderer på løsninger til det nyinnkjøpte rekkehuset. Det er en 2-etasjes + kjeller. Derfor finnes det en trapp opp som har nesten samme utformning som denne, men det rødt markerte området er heldekkende vegg.

Til mitt spørsmål, nå vet jeg at dette avhenger av om veggen er bærende eller ei (antar jeg).. men er det mulig å slå ut den delen og skape en espalier i stedet? For at det skal bli mindre inneklemt? Eller er det et altfor stort prosjekt som dessuten ikke kan gjøres hvis veggen er bærende?

Forhåpentligvis forstår dere hva jeg mener.. det er altså bare den rødmarkerte delen som skulle tas bort og gjøres til espalier.

Hvordan går man frem?

• Trapp i tre med rød markering på vegg som ønskes fjernet for å lage en spaljé, om veggen ikke er bærende. Retro tapet, liten kommode og planter.
BirgitS
Det går jo an å ta bort vegger som er bærende også, men da blir det et større prosjekt med bjelke i taket og en bygningskonstruktør kan behøve å beregne hvor stor bjelke som trengs.

Ellers er det vel ikke et veldig stort prosjekt å fjerne en vanlig vegg og sette opp en espalier i stedet hvis man uansett skal male/tapetsere resten av veggen og taket.

Jo det er sant, er jo dog at jeg bare skal ta bort en del av veggen og lage en espalier med kobberrør. Men antar man kan lage basen av espalieren med en eller annen stabil list/virke for å lage en pen avgrensning. Skal sjekke mer ordentlig på det der, så langt er det kun i tankestadiet.

BirgitS
Når det gjelder bærende vegger, er de dimensjonert for at hele veggen skal være der, så å fjerne bare en liten bit betyr at en bjelke trengs.

Når det gjelder espalieret, må feste og materiale være slik at en tung person kan falle mot det uten at noe skjer, samt at mellomrommene skal være mindre enn 10 (?) cm av barnesikkerhetsårsaker.

Det trengs en plantegning av huset ditt for at man skal få en sjanse til å avgjøre om det er bærende eller ikke. Et bilde av en espalier fra et annet hus er ingen ledetråd i det hele tatt. Men om huset er bygget som det på bildet er det bare en espalier som de har bygget inn.

• Liker
BirgitS
  • Laddar…
Klart jeg skulle følge reglementet, men har heller en tett espalier enn en helt dekkende vegg.

Mente ikke at bildet på annet hus skulle være hjelpende/ledetråd bildet er kun for å forklare hvordan det ser ut siden jeg ikke har tilgang til min enda. Min har jo en trapp nedenfor også det finnes det ikke på den på bildet, så bildet er kun en estetisk visualisering i stedet for å prøve å forklare i tekst.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.