Hei,

Her kommer vel enda et "er min vegg bærende"-spørsmål, jeg er nok ganske sikker på at den har blitt det med tiden men skulle gjerne hatt råd om hvordan jeg skal bli kvitt en vegg mellom stue og kjøkken.
Forutsetningene er følgende!

Plantegning av hus med markert vegg i rødt som skal fjernes mellom stue og kjøkken. Grønn limtrebjelke indikerer støtteplassering, diskusjon om bærende struktur.

På tegningen har jeg i rødt markert veggen som skal bort.

Det grønne er en limtrebjelke med følgende dimensjoner,
Lengde: 8200 mm
Høyde: 300 mm
Tykkelse: 110 mm
Den virker å ha havnet der av årsak at man murte opp en peis en tid etter at huset ble bygget.

Dimensjoner på takstoler av WW-type
U: 145x45
Ø: 145x45
Spennvidde ca 8 m
CC: 1200 mm

Spørsmålet er da om de to innerveggene som bjelken hviler på har blitt bærende eller om takstolene kan holde vekten av bjelken. Bør eller må jeg sette en stolpe/søyle under bjelken der jeg fjerner veggen?

Veldig takknemlig for innspill :)

Din limtrebjelke klarer en last på ca 100 kg/meter i tillegg til egenvekten. Det er ikke mye å skryte av. Man kan mistenke at forklaringen ligger på loftet. Kanskje er noen del av en av takstolene (som er selvbærende) kappet i forbindelse med skorsteinsbyggingen?. Du må gå opp på loftet og fotografere! Hvilken snølastsone ligger huset i?

J justusandersson skrev:
Din limträbalk klarer en last på ca 100 kg/meter foruten sin egenvekt. Det er ikke mye å komme med. Man kan mistenke at forklaringen sitter på loftet. Kanskje er noen del på noen av takstolene (som er selvbærende) kappet i forbindelse med skorsteinsbygget?. Du får gå opp på loftet og fotografere! Hvilken snøsone ligger huset i?
Nei takstolene virker uberørte, eller en er påvirket (den nærmest skorsteinen), men bjelken hviler jo på dem samt er festet oppe. Begynner å fundere på om den har å gjøre med at man tok bort innervegger tidligere (de to veggene bjelken er koblet til har tidligere vært en lang vegg). Snølastsone 2.5 kN/m2.

Loft med trebjelker og en skorstein, med isolasjon og treplanker på gulvet.

Beste svar

Diagonalstangen (utsatt for trekkraft) nærmest skorsteinen må gjenopprettes. Den består opprinnelig av to parallelle bord, men den må ikke ha det utseendet. Jeg forstår ikke meningen med limtrebjelken, men det gjorde antagelig ikke de som satte den dit heller. Jeg heller mot at du kan gjøre det enkelt for deg og se bort fra den. Den hviler åpenbart på underrammene. Den veier ca 16 kg/meter så den gjør ikke så mye skade. Sjekk at det ikke finnes noen søyler i den røde veggen før du river den.

J justusandersson skrev:
Diagonalstangen (utsatt for trekkraft) nærmest skorsteinen må gjenopprettes. Den består opprinnelig av to parallelle planker, men den må ikke ha dette utseendet. Jeg forstår ikke meningen med limtrebjelken, men det gjorde antagelig ikke de som satte den opp heller. Jeg heller mot at du kan gjøre det enkelt for deg selv og se bort fra den. Den hviler åpenbart på underrammene. Den veier ca. 16 kg/meter så den gjør ikke så mye skade. Sjekk at det ikke finnes noen søyler i den røde veggen før du river den.
Det var litt så jeg resonerede i begynnelsen også, at den ikke hadde noen riktig mening, men turte ikke helt haha.
Man antar jo oftest at folk gjør ting av en grunn. Fikser takstolen ved leilighet og er oppmerksom når jeg river veggen.

Takk for hjelpen så lenge, får se om jeg får grunn til å komme tilbake.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.