JKrister skrev:
Jo skulle det ikke vært for den der siste 1 meteren, ville jeg sagt at stokken rekker uten problem. Men i og med at du vil forlenge spennvidden blir det vanskeligere.

2kN/m2 er det samme som 200kg/m2, en sjablongverdi.

Hvis jeg forstod bjelkene riktig, så bærer den veggen opp halve gulvet, en fjerde del på den ene gavlen og den siste fjerde delen på den andre gavlen.
Det var 8,5m langt, og veggen bærer da opp 4,25m gulv (4,25 x 4,7)kvm.

Limtre eller ikke spiller ingen rolle om man ikke kan fastslå om taket belaster veggen eller ei. Mønebjelken avlastes med søyler ved pipa, hvor går den kraften ned?
du sier at stokken rekker som den er til tross for at den er utskåret til ca 80% der disse klossene står? da tror jeg heller at stokken under er den mer bærende, og den tenker jeg å fjerne.
og der har vi en grunn til at jeg har tenkt å bolt ganske tett så stokken holder seg selv, eller hva man skal si

ja, du forstod riktig, og da forstår jeg også din beregning av gulvarealet :) men siden bjelkene går fra yttervegg til yttervegg tror jeg ikke mellomveggen er helt nødvendig, men den hjelper kanskje til så de ikke bångner ned.

jeg kommer til å støpe pilarer eller såle så kraften fra de nye søylene går direkte ned i bakken

Sist redigert:
tillegg:
det kommer til å stå en ny isokern skorstein der den gamle sto, men den er bare 40 cm bred,
så når jeg tenker etter kan jeg like gjerne sette en stolpe 40 cm fra veggen så øker spennvidden bare med ca 60 cm i stedet for 1 meter hvis det hjelper til å styrke det hele? og man bygger som en vegg på 40 cm ved siden av den nye skorsteinen

Bump bump:)

Som normalt på tømmerhus har du et åstak. Takets tyngde tas opp av de 3 langsgående stokkene; mønestokk og en ås på hver side, (dvs fra gavl til gavl), samt ytterveggene. Tyngden føres ned via gavlveggene og den tverrgående midtveggen. Det innebærer at denne veggen som du tenker å fjerne ikke belastes i det hele tatt av yttertaket.

• Liker
camaro1969
  • Laddar…
Vi er ikke helt på samme nivå når det gjelder sikkerhet hos bærende systemer.

Nedbøyingen øker med lengden^4 og minsker med faktor høyden^3.

Jeg vil ikke bidra til noe til noen som ikke forstår alvoret...

Jeg kaprer denne tråden som fikk en så brå slutt sist den var oppe :confused:

Jeg synes det er kjempebra å kunne få hjelp til å forstå ting jeg ikke forstår, så å si. Man vil jo så mye iblant, og man tror man prater med kyndige håndverkere osv.

Jeg trodde for eksempel at jeg hadde sjekket opp ting, men jo mer jeg leser desto mer tror jeg at jeg skal ta det mer på alvor dette med bærende vegger i tømmerstammer. De håndverkerne jeg har pratet med (2 stk som jeg hadde tillit til og med gode referanser) har sagt til meg at jeg i stor grad kan rive veggene i mitt tømmerhus så lenge ikke mellombjelkelaget er skjøtet over dem eller de er bærende på annen måte.

Derfor gjorde jeg slik: En delvis revet vegg i et tømmerhus, med murstein og treverk spredt på gulvet. En åpning til kjøkkenet er synlig ved siden av pipa.

Noe jeg begynner å ane ikke var så smart. Dette er jo dog ikke en tverrgående vegg til bjelkelaget og den bjelken i mellombjelkelaget som ligger øverst i denne veggen er ikke skjøtet men går fra yttervegg til yttervegg. Jeg trenger altså råd og forslag på hvordan jeg best nå skal gjøre. Hadde tenkt å ha åpen planløsning helt etter råd fra håndverkere men forstår at det nok er en drøm som må gå i stykker :(

Men å åpne opp døråpningene burde vel være greit, men hvor mye større kan man gjøre dem uten at det påvirker bæreevnen risikabelt? Legger også ved en planløsning Plantegning av et hus med rom som bibliotek, kjøkken, soverom, og hall. Viser plassering av murstock og døråpninger. Målene er 7590x10180 mm.

Det er veggen ved murstocken inn til kjøkkenet i biblioteket som vises på det første bildet.

Jaha....du gir deg ikke.
Dine håndverkere er helt åpenbart totalt uvitende om laftehus. Du har spurt feil folk, rett og slett. Som å spørre en møbelsnekker om råd angående skorsteinsmuring.

Hva betyr å "åpne opp"?

Normalt er stokkene dymlert 20-50 cm inn fra sverdet. Om det er absolutt nødvendig for å få huset brukbart kan man utvide noen døråpninger og miste de dymlingene, men begynner man å gnage av stokkendene så pleier det å føre til at når man sager sporet for nye sverdet så møter man dymlingene, og da er veggen kraftig svekket. Derfor skal man ikke utvide døråpninger med mindre det er nødvendig... og fremfor alt må man sette inn fullgode sverd i alle åpninger.
Uten sverd blir det som i en laftestamme jeg arbeidet med. På halve husets lengde og én gavl bar hele andre etasje av vinduskarmer og på noen planker som var spikret mot stokkendene i stedet for sverd. Tømmeret mellom vinduene hadde rast sammen og bar ingenting. Noen hadde forstørret vindusåpningene og saget bort en masse dymlinger og ikke satt inn sverd. Naturligvis hadde veggene kalvet ut noen stokker. Da hadde de bare hugget av de kalvede stokkene og spikret plater på.
Må jeg si at huset var ustabilt...
Jeg måtte løfte opp andre etasje og fjerne tømmeret mellom vindusåpningene og delvis bygge nytt og sette inn sverd og dymlinger.

Jeg råder deg til å lafte opp veggen du nettopp tok ned. Vanligvis pleier takkonstruksjonen og en mellomvegg på loftet å stå på den tverrgående mellomveggen. Når du fjerner deler av den, blir det mer last på de delene som er igjen.
Det hellange tømmeret over dørene har som oppgave å hindre langsidene fra å bli presset ut. Blir langsidene presset ut, så trekkes bjelkelaget ut av sine festepunkter og midttaket raser inn. Ellers skjer det ingenting dramatisk.

Det finnes ingen mellomvegger på loftet og veggen på bildet hadde ikke engang noen sverd. Det endrer kanskje ikke noe nevneverdig, men jeg synes det virker som du generaliserer? Jeg tror det forekommer ganske store variasjoner i hvordan man har bygget, og man bør nok sette seg mer inn i konstruksjonen før man uttaler seg så bastant. Er min følelse. Så kan det selvsagt være slik at du har rett likevel.

Vi får se, jeg skal rådføre meg med noen tømmermenn i distriktet, fortsettelse følger.

Har gjort noe lignende der jeg har tatt bort hele innvendige vegger.
Jeg løste det med å etterisolere utsiden med stående 45x95 (95 utover) på 60cc.
Reglene ble skrudd med 180mm lange skruer i hver 3. stokk.
Lignende på innsiden, skru vertikale 45x45

Jeg kan ikke forestille meg at veggen vil knekke de neste 50 årene

/Odd

Det er jo også et alternativ. Bare man stabiliserer på en eller annen måte så går det jo. Og det er absolutt flere slike løsninger jeg ønsker.

Denne tråden som noen tipset om var meget bra og viser nettopp det, at alt er mulig: https://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/242018-forsta-huset-kopt-totalrenovering-3.html

Jeg har dog begynt å tenke om angående den åpne planløsningen og tenker nå i baner av å beholde innerveggene men forstørre døråpningene.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.