Holder på å åpne opp og fjerne en vegg for å få litt mer åpent rom rundt trappen i kjelleren. Har fjernet det meste av rupanel, gips, dør og karm som satt rundt tidligere, men vurderer nå hvordan jeg skal gå videre med 5 stolper/regler som panel og gips har vært festet i, og hva deres hensikt er.

De har dimensjonene 45x90 ca og er i kjelleren på et hus bygget i 1962. Over denne trappen går også trappen mellom plan 1 og 2.

Se bilder. Sorte streker er bjelkelaget ovenfor, delvis gjetninger, delvis basert på hva jeg har kunnet se, og delvis følt med magnet hvor rupanelen i himlingen er spikret opp i bjelkelaget.

Åpen vegg med fem vertikale stolper i en kjeller, ved en trapp. Svartmarkerede linjer i taket viser bjelkelag. To grå tepper på gulvet.
Åpen kellertrapp med fjernet vegg: fem nummererte stolper synlige, delvis kledd med trepanel, hvit dør og trapp til venstre.

#2, #3 og #4 tenkte jeg rett og slett fjerne, ser ikke hva hensikten med dem skulle være.

#1 er jeg litt usikker på. Kan ikke se nøyaktig hvordan bjelkelaget ser ut ovenfor der. Men det rimelige er at det går en avveksling for trappen ifølge bildet som gjør at den ikke bærer noe. Det støttes også av at den bare ser ut til å være plassert på en tynn bit tre.

Trebjelke i kjeller, delvis løs fra betonggulvet, med synlig skruer og merking "1", opplyst i et mørkt rom.

#5 er jo ganske spinkle stolper, men denne må likevel brukes for å i det minste bære opp den ene enden av bjelkelaget ovenfor. Tanken her var å sette en stamp, støpe opp en liten klakk for å komme bort fra det fuktige gulvet og erstatte med en type 95x95 stolpe.

Så til spørsmålene!

Er det noen grunn til at jeg ikke bare kan fjerne #2, #3 og #4 nå med en gang?

Hva tror dere om #1, kan jeg fjerne den eller fyller den noen hensikt?

Er det rimelig å stampe og erstatte #5 med en 95x95?

Legger ved plantegning også, sier ikke meg så mye men kanskje kan hjelpe noen..
Plantegning av et hus med markering av en trapp i hallen, omgitt av flere rom som vardagsrum, sovrum, bad og kjøkken.
Plantegning av kjellerplan med gulmarkerte stolper rundt trapp. Huset har rom som forråd, vaskerom og garasje.

MultiMan
Hvorfor skulle man sette så tett med 45*90 om ikke samtlige har en bærende og stabiliserende funksjon? Jeg tror det, men er ingen ekspert.

MultiMan MultiMan skrev:
Hvorfor skulle man sette så tett med 45*90 om ikke samtlige har en bærende og stabiliserende funksjon? Jeg tror det, men er ingen ekspert.
Nei, jeg har også forsøkt å fundere på hvorfor man har satt de så tett, men ikke kommet fram til så mye mer enn at det er for å gjøre det smidigere å spikre fast sponten. Ingenting sitter fast i vangstykket, sponten er kilen inn mellom stolpene og vangstykket og så spikret enten fra siden over trappen eller siden under trappen. Siden vangstykket hele tiden blokkerer en stolpe per spont, gjør det at man alltid har en ekstra stolpe tilgjengelig for å feste sponten i. I alle fall #2 og #4 sitter bare fast oppover med en spiker og er også langt fra loddrette, så man kan vippe/snurra på dem med litt håndkraft bare, så de bør ikke gi noen videre stabilitet.

MultiMan
Jeg har en stor, fast svings trapp hos meg der det du vil fjerne bærer opp etasjen over, men jeg har en selvlaget stolpe som er skikkelig grov på posisjon 5, den er 200*100. Din posisjon 1 hviler deretter på en hjertevegg mellom hall og kjøkken (altså går en bærende vegg der du har 1). Mellom det er en vanlig innervegg som jeg vurderer ikke er bærende. Jeg ser ikke bjelken i bjelkelaget som går mellom de punktene, men den er antagelig grov ettersom hele den delen av overetasjen bæres opp av den.

Når det gjelder hva som ikke sitter i klemme og kanskje ikke tar belastning nå, om vinteren når jeg har 1,5-2 m snø på taket kan jeg love deg at det begynner å knirke litt her og der og det samme, men den andre veien skjer når snøen forsvinner. Men det avhenger jo av snøsonen også.

MultiMan MultiMan skrev:
Jeg har en stor, fast svingtrapp hos meg der det du vil fjerne bærer opp etasjen ovenfor, men jeg har en egensnekret stolpe som er skikkelig grov på posisjon 5, den er 200*100. Din posisjon 1 hviler deretter på en hjertvegg mellom gang og kjøkken (altså går en bærende vegg der du har 1). Mellom dette er en vanlig innervegg som jeg vurderer ikke er bærende. Jeg ser ikke bjelken i dekket som går mellom de punktene, men er antagelig grov da hele den delen av overetasjen bæres opp av den.

Når det gjelder hva som ikke sitter i klem og kanskje ikke tar belastning nå, om vinteren når jeg har 1,5-2 m snø på taket så kan jeg love deg at det begynner å knirke litt her og der, og det samme, men motsatt skjer når snøen forsvinner. Men det avhenger jo av snøsonen også.
Sånn er det jo absolutt at bare fordi det ikke sitter i klem nå så kan det jo gjøre det ved et annet tidspunkt. I dette tilfellet burde i alle fall alle laster fra taket allerede være fordelt ned i ytterveggene og hjertveggen. Den eneste lasten som jeg ser som ville belaste her er fra gulvet på den gulmerkede biten av plantegningen for "Grunnplan" og eventuelt litt fra den øvre trappen avhengig av hvordan den er festet i bunnen.

Kanskje ikke var så tydelig i beskrivelsen men det er et 1 1/2-plans hus. La bare til tegning over første etasje og kjelleren.

Kan oppdatere med at jeg tok bort 1-4.
Dekket var helt stabilt selv når en person sto og hoppet ovenfor.
Deretter tok jeg bort #5 og satte en stempling under.
Skal sette en søyle der når det passer, så langt står huset...

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.