Har lagt cirka 40 kvm markstein, en gulaktig tumlet stein, utenfor huset.
Når jeg fugede med fugesand (dvs. feide ned) blandet jeg inn 25 prosent standardsement (1 del sement, 3 deler fugesand) og feide ned. Dessverre slo været om og det ble litt fuktig under ferdigstillingen samt regnet hele dagen etter, så først i dag ser jeg resultatet. Flere steiner har blitt grå av sementen.
Er det noen som vet hvordan man kan få bort denne grå sementoverflaten fra marksteinen? Jeg vet ikke hvor langt inn i steinen sementen har trengt, men det har i alle fall brendt fast.
Saltsyre? Er det noe man tør prøve? Eller det ødelegger kanskje også marksteinen og dens gule farge?
Når jeg fugede med fugesand (dvs. feide ned) blandet jeg inn 25 prosent standardsement (1 del sement, 3 deler fugesand) og feide ned. Dessverre slo været om og det ble litt fuktig under ferdigstillingen samt regnet hele dagen etter, så først i dag ser jeg resultatet. Flere steiner har blitt grå av sementen.
Er det noen som vet hvordan man kan få bort denne grå sementoverflaten fra marksteinen? Jeg vet ikke hvor langt inn i steinen sementen har trengt, men det har i alle fall brendt fast.
Saltsyre? Er det noe man tør prøve? Eller det ødelegger kanskje også marksteinen og dens gule farge?
Man skal ikke fuge med sement. Overflaten setter seg i løpet av flere år, så man trenger noe mer fleksibelt. Det finnes epoksiishbaserte produkter som ser ut til å fungere bra. Men jeg anbefaler steinmel. Det regner ned over tid, men kan fylles på. Da kan overflaten sette seg som den vil, og hvis fallet er riktig, vil vannet renne av og settingen blir jevn.
Takk for svar, ni år senere 
Problemet er løst, og det gikk faktisk finfint med 25 prosent sement i settesanden. Det ser fortsatt fint ut.
Problemet er løst, og det gikk faktisk finfint med 25 prosent sement i settesanden. Det ser fortsatt fint ut.
Hei. Jeg har samme problem. Hvordan har du fikset problemet?C ChrisCornell skrev:Har lagt cirka 40 kvm markstein, en gulnet tumlet stein, utenfor huset.
Når jeg fugde med fugesand (dvs feide ned) blandet jeg inn 25 prosent standardsement (1 del sement, 3 deler fugesand) og feide ned. Dessverre snudde været og det ble litt fuktig under fullføringen samt regnet hele dagen etter, så først i dag ser jeg resultatet. Flere steiner har blitt grå av sementen.
Er det noen som vet hvordan man kan få bort denne grå sementoverflaten fra marksteinen? Jeg vet ikke hvor langt inn i steinen sementen har trengt, men det har i alle fall brent fast.
Saltsyre? Er det noe man våger seg på? Eller det ødelegger kanskje også marksteinen og dens gule farge?
Klikk her for å svare