Jeg totalrenoverer en enetasjes teglvilla bygget i 1960.
Huset har oppvarmet kjeller gjennom vannradiatorer. Bjelkelaget mellom kjeller og etasjen over består av rupanel i gulv og tak, vindsperre og kutterflis som isolasjon.
Tanken er å legge gulvvarme og eikeparkett oppå rupanelet.
ja, akkurat som du nevner er min grunnidé å la det være som det er. Men så har jeg sett flere tilfeller der man har fjernet det og lagt ny isolasjon i stedet, noe som har gjort meg usikker.
Finnes det noen ulemper ved å la det være, og finnes det noen enorme gevinster ved å bytte ut med moderne isolasjon?
Eneste ulempen jeg kan komme på er at det brenner godt, og at det sannsynligvis er mulig å få bedre lydisolering. Men for varmens skyld har det jo ingen som helst betydning så lenge begge etasjene har en eller annen form for oppvarming. Og hvis man slår av varmen helt i kjelleren, er det en fordel at det lekker passe med varme fra overetasjen så det ikke så lett blir minusgrader der nede. (Har samme konstruksjon i mitt hus, men sparer på varmen der nede.)
Har et 70-tallshus med kjeller og etasje likt det du beskriver. Også dette bjelkelaget er fylt med sagflis. Vi har begynt med å renovere etasjen, men skal etter hvert begynne med kjelleren. Når vi først gjør det, har jeg tenkt å legge inn en del el i bjelkelaget og belysning i bjelkelaget, og kommer i forbindelse med det til å fjerne flisen og erstatte med annen isolering. Hvorfor? På en eller annen måte føles det ubehagelig med flisen fra et brannsikkerhetssynspunkt. Samtidig som bjelkelaget også er av tre. Men likevel.
Renoverte et lite hjemmekontor; cirka 4m2, her på underetasjen. Gjorde det samme da med å legge inn el i bjelkelaget og fjernet flisen. Fy flate så mye flis det er – bare på dette lille området. Tør knapt å tenke på hvor mye flis det vil være når vi gjør kjellerstuen på 30 kvadrat...
Spon har høyere tetthet og bør likt steinull kontra glassull dempe lyd bedre.
Dessuten er det fuktbuffrende!
Ser bare fordeler sammenlignet med moderne isolasjon om man ikke har store behov for varmeisolasjon.
Spån har høyere densitet og bør likt stenull kontra glasull dempe lyd bedre.
Dessuten er det fuktbufferende!
Ser bare fordeler sammenlignet med moderne isolasjon om man ikke har store behov for varmeisolasjon.
Huddingebo, jeg er også huddingebo. Bare litt morsom tilfeldighet
Huddingebo, jeg er også huddingebo. Bare litt morsomt sammenfall
Mener du at steinull er bedre enn glassull?
Hva mener du med fuktbuffrende?
https://hallahus.se/renovera/stomme...produkt från,ett alternativ främst i bjälklag.
Det har evnen til å ta opp og gi fra seg fuktighet og gjør bjelkelaget mer motstandsdyktig mot årlige variasjoner av fuktighet i kjellere eller på loft.
Hvis kjelleren din alltid er tørr har du ingen stor nytte av den egenskapen.
Steinull skal ha litt bedre lydisolerende egenskaper iom høyere densitet, sies det.
Jeg har det i alle innervegger og glassull med bedre lambdaverdier i ytterveggene.
Har et 70-tallshus med kjeller og etasje likt hva du beskriver. Også dette bjelkelaget er fylt med sagflis.
Vi har begynt med å renovere etasjen, men skal etter hvert begynne med kjelleren. Når vi vel gjør det har jeg tenkt å legge inn en del elektrisk i bjelkelaget og belysning i bjelkelaget, og vil i sammenheng med det fjerne sagflisen og erstatte med annen isolasjon. Hvorfor? På en eller annen måte føles det ubehagelig med sagflisen fra et brannsikkerhetsperspektiv. Samtidig som bjelkelaget også er i tre. Men likevel.
Renoverte et lite hjemmekontor; cirka 4m2, her på underetasjen. Gjorde det samme da med å legge elektrisk i bjelkelaget og fjernet sagflisen. Ine i granskauen så mye sagflis det er - bare på denne lille overflaten. Tør knapt tenke på hvor mye sagflis det kommer til å være når vi gjør stuen på 30 kvadrat...
Jeg renoverte et kjøkken i vår, la inn vannbåren gulvvarme bl.a. Bjelkelaget ble rettet/forsterket før jeg la sporet sponplater. All spon i bjelkelaget ble midlertidig flyttet for å kunne legge opp strøm og vann, men all spon ble deretter lagt tilbake. Under kjøkkenet er vaskerommet, og det er ganske deilig at vaskemaskinen kan sentrifugere der nede uten at det engang høres på kjøkkenet.
Jeg råder dere altså til å beholde/gjenbruke sponen som isolasjon.
Spon brenner ikke med noen større hastighet da den er ganske kompakt og ingen oksygen kommer til. Skulle det brenne såpass ordentlig at det har brent gjennom gulvsponplaten og begynne å gløde i sponet er nok huset ganske tapt. Behold sponet da det er ganske lydisolerende.
Jeg stiller meg til rekken som sier behold sponen. Muligens at sponen har sunket litt sammen med årene så du får et luftrom mellom gulv og isolasjon, så har du uansett råsponten oppe kanskje det heller er tid for å kjøpe mer høvelspon og fylle på med. Ellers, la det være.
@Daaaaaniel Du aner ikke. Jeg rev ut en hel bjelkelag i et hus fra -29, ca 70 kvm (pga omfattende skader). Jeg sluttet å telle etter rundt 30 søppelsekker med spon. Spon i klærne, i håret, i ØRENE. Spon som sitter igjen etter man har vasket klærne... Det sies at det er mye hyggeligere når det er høvelflis eller høvelspon. Ikke som her, hvor det var grovt sagflis blandet med musebol. Jeg har byttet mot løsull cellulose...
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.