Jeg trenger noen tips om hvordan man lettest får ned pussen fra kjellerveggene. I prinsippet må all puss bort siden den som sitter i dag virker å ha løst seg opp på en eller annen måte og faller av flekkvis bare man pirker på den. Dog sitter den betydelig hardere på andre steder.

Bank det bort.
Hammer av murertype, dvs med baksiden (pennen) utformet som en slagmeisel.
Kompletter med en bred slagmeisel.

Den leken har jeg lekt. I mitt tilfelle var det to lag kalkpuss på betongsugger (30-talls kjeller). Jeg begynte med murerhammeren/pikkhammeren, gikk snart over til en lett bilmaskin med bred meisel. Avsluttet med en vanlig stålsparkel. Ble kanon, men det var ikke så gøy...

synpunkter skrev:
Den leken har jeg lekt. I mitt tilfelle var det to lag kalkpuss på betongsugger (30-talls kjeller). Jeg begynte med murhammeren/pikkhammeren, gikk snart over til en lett bilmaskin med bred meisel. Avsluttet med en vanlig stålsparkel. Ble kanon, men det var ikke så gøy...
Pusset du selv om veggene? Kan du i så fall gi noen tips om hvordan du gjorde det?

Selv undertegnede driver med lignende reparasjonsarbeid. I mitt tilfelle trenger jeg å få en jevn overflate for fremtidig flislegging. Kan helt klart anbefale gipsmørtel. Det er mye lettere å jobbe med enn sementbasert pussmørtel. Jeg har dog for meg at gipset ikke er like holdbart i alle situasjoner.

Du trenger uansett ikke å banke bort alt. Vær fornøyd med det som sitter løst. Den mørtelen du pusser med danner en kake og blir sittende, selv om det finnes flekker med dårligere underlag. Et tips er å lage baner av trelister som du kan dra sparkelen mot, for ellers er det umulig å få en jevn overflate.

Visst er gipsmørtel MYE enklere enn vanlig puss. Men, i mitt tilfelle snakket jeg om ytterkjellervegg under jord i et 30-tallshus. Der tror jeg ikke på gipsmørtel dersom det blir fuktbelastet. Jeg bruker ekte puss på alle slike yttervegger under jord og gipsmørtel på alle andre vegger (over jord og innervegger).

• Liker
DekaDens
  • Laddar…
Jeg får takke for alle tips. En egen betongsliper er formodentlig veldig dyr, men den går sikkert an å leie.

Er virkelig gipsmørtel like holdbar som sementbasert puss?

fremag skrev:
Du trenger i alle fall ikke banke bort alt. Nøy deg med det som sitter løst. Det blir en skare av det mørtel du pusser med og det sitter igjen selv om det finnes flekker med dårligere underarbeid.
jeg er enig :). Man skal ikke skaffe seg mer jobb enn nødvendig ;). Ofte er det verst nærmest gulvet, men det som ikke faller av seg selv eller låter hult kan du la være. Man lærer seg raskt hvordan det lyder ....
Ingen gipsmørtel er egnet for en kjellervegg.
Gjenopprett med samme pusskvalitet som den gamle og mal over med silikatmaling, så holder det til du har glemt hvor slitsomt det var å reparere ;).
Lykke til!
gaia

Problemet er at det sitter en slags tett maling på veggene for øyeblikket. Denne vil jeg helst ha bort for å kunne male over med en mer "gjennomtrengelig" maling som puster. En mulighet er kanskje å slipe med en slik betongsliper. Resultatet burde bli ganske bra. Deretter kan man reparere de stedene hvor man har slått bort pussen.

Gaia, hvorfor kan man ikke ha gipsputs på kjellervegger??

fremag skrev:
Gaia, hvorfor kan man ikke ha gipsplaster på kjellervegger??
En av forumdeltakerne fikk dette svaret fra Maxit - de anbefalte det ikke for en kjeller. Jeg kan tenke at hvis det er risiko for fukt i veggen, så er det ikke så passende å ha gips der. Kjellervegger er sjelden fri for påvirkning utenfra, spesielt langs gulvlisten der jordfuktigheten stiger oppover veggen med kapillærkraft. Det er jo ikke store mengder som synes umiddelbart, men det kan forårsake pussløsning over tid. Det har skjedd i mange gamle kjellere uten at man hadde overdrevet med fukt.
Gipsplaster er mer kompakt enn vanlig kalkpuss og holder dårligere til underlaget i fuktige tilfeller, og tiden mellom reparasjoner forkortes. Ikke engang kalkpuss holder evig, men i alle fall lengre, synes jeg ;).
Min kjeller er tørr, men over 60 år ble veggene nede ved gulvet (ca. 30-40 cm opp) på visse steder reparert gjentatte ganger i løpet av den tiden med sement, alle slags sparkel og med overmaling av tett maling, og problemet fortsatte. Det føltes som om hver nye eier av huset hadde sine egne ideer om hvordan det skulle fikses ;). Den opprinnelige kalkpussen har holdt lengst, og jeg gjetter at reparasjonene begynte på 70-tallet :-/. Nå er alle sementplomber borte og pusset om med kalkpuss. Det tok lang tid før pussen ble tørr på de mest skadede og ofte reparerte stedene, så jeg hadde mine tvil om det ville fungere. Har vanskelig for å tro at gipsplaster kunne klare det like bra som kalkpuss som størknet raskt, men var mørk-fuktig i uker før hele veggen fikk samme tørre-lyse farge. Ventet for sikkerhets skyld i ca. ett år med å male med silikat. Nå ja, til slutt ble det tørt i alle fall, og jeg håper at når vi skal selge huset om ca. 20 år, så blir det ingen fradrag for nettopp dette :).
Men selvfølgelig, man kan gipsouste også og lykkes med det, men jeg selv ville ikke risikere å gjøre om jobben en gang til ... i samme hus. Jeg ville velge gipsplaster framfor kalkpuss uten tvil på alle andre steder i huset, men angående kjelleren ville jeg være på den sikre siden :).
gaia

mattsan skrev:
(Han sa også at om det er liten fukttransport så funker gipssparklet, men det er jo ikke så lett å vite hva som er tilstrekkelig lite)
//M
Du kan prøve å bedømme skadene du har og hvor raskt de har oppstått.
Er den +20 år gamle UMALTE/kalkede pussen helt ødelagt og sanden renner av ved berøring, så er det litt for mye fukt på de stedene.
Er den +20 år gamle pussen som var overmalt men tett maling like dårlig, så er det håp om at det var tilstrekkelig lite. Det var mest malingen som "kvelte" veggen til døde på forhånd. Hadde det vært mye, skulle pussen falt av for lenge siden ;).
Begge tilfeller forutsetter at det fantes/finnes fungerende drenering.
Slik ville jeg bedømme det ... helt uproft ;)
gaia

Så hvis noen har malt med plastfarge på kalkpusset tidligere, trenger jeg bare å skrape bort malingen og kan deretter forbedre med ny kalkpuss. Bare jeg vanner ned ordentlig?
Jeg trenger altså ikke å fjerne all den gamle pussen først?

• Liker
anhack
  • Laddar…
Dette interesserer meg også som har planer om å fikse kjellerveggene mine.
Gaia, du er helt sikker på at sementbasert puss fungerer dårligere? Jeg har nettopp kjøpt Serpo 135 for mine tiltak men det er feil i så fall? Hva heter det jeg burde ha kjøpt?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.