Hei!

Jeg ser på å kjøpe et hus bygget i -68. Enetasjes villa med kjeller i skråning. Det er en del renoveringsbehov, blant annet gamle støpejernsrør og gamle bad.

Min tanke var å utbedre gamle rør og bad i kjelleren før innflytting, ved å sage opp betongplaten og legge nye rør.

Nå begynner jeg imidlertid å lure på hvordan gulvet i kjelleren er bygget opp. Jeg har ikke fått sett tegninger ennå, men informasjonen som finnes om gulvet i kjelleren er at det er "oppbygget gulv" samt at det er plastbelegg. Er det vanligst at belegg da bare er limt på betongplaten, eller hva innebærer "oppbygget gulv"?

Trenger jeg da rive opp hele gulvet for å kunne sage opp for nye rør, eller burde man kunne sage gjennom plastbelegg/hva det nå er, legge nye rør, støpe igjen, og så jevne ut hullet etter det gamle gulvet og legge nytt gulv oppå?

Det er også markradon, og jeg har forstått at det kan bli verre hvis man fjerner plastbelegget i kjelleren, så jeg vil gjerne la så stor del av plastbelegget som mulig bli liggende.

Vet ikke helt hvilken kategori jeg skal poste dette under, så admin kan gjerne flytte det riktig.
 
På badet med plastmatte er matten sannsynligvis limt direkte på betongplaten.

Du kan ikke la eksisterende plastmatte være igjen og legge ny oppå, for det skal ikke være to tette sjikt oppå hverandre, det kan være vanskelig å få gulvet jevnt i skjøten mellom urørt og oppgravd uten å avrette hele gulvet med flytesparkel.
Det er sannsynligvis vanskelig å få godkjent fasthet mellom eksisterende plastmatte og flytesparkel.
 
  • Liker
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Kan det være sånn at oppbygd gulv bare gjelder oppholdsrommene, man har f.eks. lekt opp gulvnivået for å kunne få dit isolasjon?
 
Demmpa Demmpa skrev:
I baderommet med plastmatte er matten trolig direkte limt på betongplaten.

Du kan ikke la den eksisterende plastmatten være igjen og legge ny oppå, for det skal ikke være to tette lag oppå hverandre, det kan være vanskelig å få gulvet jevnt i skjøten mellom uforstyrret og oppgravd uten å flyte hele gulvet.
Det er trolig vanskelig å få godkjent holdfasthet mellom den eksisterende plastmatten og flytesparkelen.
Utydelig av meg. Baderommet skal selvfølgelig rives helt ut. Jeg tenkte mer på de videre avløpsstammene som i så fall skal legges i korridoren utenfor baderommet. Og om man må ta opp hele gulvet der.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Kan det være så at oppbygget gulv bare gjelder oppholdsrommene, man har f.eks. lektet opp gulvnivået for å kunne få på plass isolasjon?
Men pleier ikke det da kalles nettopp opplektet gulv? Og ikke oppbygget gulv? Eller betyr de det samme?
 
BirgitS
K Kegel skrev:
Men blir ikke det vanligvis kalt bare opplektet gulv? Og ikke oppbygd gulv? Eller betyr de det samme?
Det finnes antageligvis ingen entydige definisjoner av slike termer. Ulike personer sier litt forskjellig og det har antagelig endret seg gjennom tiårene også.
K Kegel skrev:
Utydelig av meg. Badet skal selvfølgelig rives ut helt. Jeg tenkte mer på de fortsatte avløpsstammene som i så fall skal legges i korridoren utenfor badet. Og om man må ta opp hele gulvet der.
Avhengig av tilstanden går det kanskje å la de gamle rørene være igjen i korridoren til det er på tide å renovere korridoren. Må jo undersøkes med kamera.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.