Hei!
Trenger råd fra dere. Bor i hus med bjelkelag av lettbetong. Tidligere eier har lagt elektrisk gulvvarme i gangen, som han har flytstøpt og deretter lagt fliser som overflatesjikt. Antageligvis går også annen elektrisitet i rør nedlagt i toppen av bjelkelaget.

Nå er det på tide å renovere hele etasjeplanet (entreplanet) inkludert kjøkken, stue og da entréen der problemet oppstår. Å la nåværende gulvvarme bli, er ikke relevant da vi skal åpne vegger m.m. I tillegg gjør takhøyden og det faktum at det er en felles etasjeplan med åpen planløsning at vi vil ha samme høyde på de tre gulvarealene (entré, kjøkken og stue). Å pigge er ikke gjennomførbart siden siporex (lettbetong) er så "mykt"/porøst.

Hvordan i all verden gjør man for å bli kvitt det nåværende sjiktet av avrettingsmasse inkludert gulvvarmen?

Tusen takk på forhånd.

L
Platene fjernes med bredt stemjern og hammer, kan bli en del arbeid, men det går. Kanskje finne varmekabelen og håpe at den ikke ligger dypt og rive den opp, deretter med en barkespade hakke sidelengs opp sparkelmassen (veldig lavt med skaftet) det vil løsne litt fra lettbetongen, men det må du regne med. Også at du kanskje må sparkle om for å få det i den jevnhøyde som du ønsker.

• Liker
magnuss
  • Laddar…
Toppenforslag! Hadde ideer om å leie meg en gulvfris for å prøve å få bort det på den måten, men det kanskje er smartere å ta en barkespade (visste ikke engang at det var en mulighet). Det er jo som du skriver sånn at jeg helst vil slippe å havne i situasjonen at jeg får med deler av bjelkelaget om jeg ikke må siden jeg ikke vil svekke det.

L
Vet ikke men en gulvfresemaskin gjør det kanskje jevnere og hugger ikke ut lettbetongen, det pleier å bli litt berg og dalbane når man hugger bort det, men platene går det bra med.

• Liker
magnuss
  • Laddar…
Å sitte med hammer og stemjern eller barkespade....nei! Det finnes ingen som helst grunn til å gå tilbake i tiden! Klinker og flytsparkel kan sitte grønnjævlig hardt, og å gjøre dette for hånd ser jeg som helt unødvendig, om ikke umulig på overskuelig tid.
Det du skal gjøre er å leie en liten bilmaskin med bred meisel, har du flaks går det lett med den, og regn med at du får skader på lettbetongen.. Men så lenge du så å si kommer lavt fra siden med maskinen/meiselen så kommer det til å gå bra.
Ikke glem å koble fra varmegolvet først bare :-)

• Liker
magnuss
  • Laddar…
Jeg har med suksess brukt en slagbormaskin* med SDS-feste og en "flismeisel" for å fjerne flytspackel, fix og lignende fra siporex. Har du flaks, så løsner det øverste millimeteren med siporex og du får løs store flak flytspackel.

SDS-kakelmejsel for slagbormaskin, brukt til å fjerne flytende sparkel og flislim fra siporex uten å skade underlaget.

Men som jörgen sier, er det viktig å slå "fra siden" slik at du ikke lager dype hull i bjelkelaget ditt.

Edit: *Jeg bruker jo kun "slag"-funksjonen på maskinen. :) Min poeng var at man nok ikke trenger en dedikert bilmaskin for formålet.

• Liker
magnuss
  • Laddar…
Det ville jo vært helt fantastisk om det gikk an å få det til å slippe i flak i stedet for å måtte slipe og dermed kontaminere huset for en evighet fremover. Har forstått det som at hver gang man så mye som viser et betonggulv en fres eller slip så kan man rydde i et par år etterpå og fortsatt nyte betongstøv.

Tusen tusen takk for deres fantastiske råd. Helt fantastisk å få så bra hjelp. Håper jeg kan hjelpe noen andre fremover.

Hvordan gikk det med dette? Er i akkurat samme situasjon..

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.