Hei!
Har et gammelt sommerhus rett ved siden av mitt gjestehus. Mistenker at takplatene er av eternitt. Ingen anelse om hvor gammel sommerhytta er, men minst 30-40 år.

Taket er omtrent rundt 8 kvadrat. Er dette noe jeg kan gi meg i kast med selv og forsiktig montere ned i plastsekker? Tenker først og fremst på at gjestehusets luftvarmepumpe står noen meter unna. Og asbest kan jo holde seg i luften i flere døgn, leste jeg.
Takk for hjelpen!

Gammelt, grønt sommerskur med skadet tak og diverse materialer stablet utenfor; står ved skogområde med falne blader og mose.

Gammelt grønt sommerhus med mosebelagt tak ved siden av et moderne, hvitt gjestehus i en skogkledd setting.

Gammelt tak dekket av mose og slitt maling på et trehus, trolig med eternitplater som er skadet og delvis nedbrutt. Omkringliggende skog i bakgrunnen.

Det er modulen i midten som har dette taket. De 2 mindre på sidene har blikktak.

Riv forsiktig med bra maske og for eksempel en måldress (type barbapappa) ;) Forsegl sekkene raskt.

Gjør det en dag når det regner litt lett så minimeres evt. støv og fiber i luften.

J
Luftvarmepumpen mangler jo betydning, den drar jo ikke inn uteluft inn i huset.
Er du bekymret for at det skal støve, så bløt ned alt ordentlig, eller riv når det regner? :)

Rev alt i går. Eternittplatene føltes myke noen steder og der de var hardere rev jeg dem i store partier, men synes ikke det støvet noe som helst. Går det an å se om det virkelig er eternitt som taket er laget av?

Kan til 99.9% si at det der ER eternit.
Rev mitt hustak med eternit, og det ser likt ut som dine plater.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.