Hei. Vi skal renovere kjøkkenet. Tidligere eiere har revet en vegg i kjøkkenet og erstattet den med en stolpe midt i rommet. Vi skulle gjerne ha fjernet den og på en eller annen måte styrket opp limtrebjelken. Går det? Typ flattjern. Eller bytte den ut mot en stålbjelke?

• Kjøkken med hvite skap, blå vegg, og en støttebjelke midt i rommet.
  • Trapp i tre med hvit stolpe som støtter limtrebjelke midt i rommet under renovering, med fargerike vegger og delvis fjernet tapet.
  • En stolpe i midten av et kjøkken med verktøy på et bord og en ødelagt del av taket med tape rundt et hull.
  • Plantegning av et hus som viser kjøkken og matrom, med detaljerte mål og rominndeling. Vurdering av strukturelle endringer diskuteres.
  • Byggtegninger med plantegning og fasader av et hus, inkludert etasjeplan og snitt som viser strukturelle detaljer og mål.
Rent generelt så fjerner man ikke en stolpe som står midt under en bjelke ustraffet. I så fall må man bytte ut bjelken med en annen og betydelig kraftigere. I dette tilfellet forstår jeg ikke konstruksjonen siden de publiserte tegningene ikke er tilstrekkelige. Limtrebjelken ligger parallelt med takstolene, noe som er uvanlig. Det kan tyde på at bjelkene i etasjeskilleren ligger i husets lengderetning. For å fastslå at så er tilfellet kreves enten en detaljert seksjonstegning eller at du selv kontrollerer bjelkenes retning. Hvis det ikke finnes et tregulv i overetasjen kan det hende du må bruke en stenderdetektor. Spørsmålet om reisverkets utforming må avklares før man kan begynne å diskutere dimensjonene på bjelkene.

J justusandersson skrev:
Rent allment så tar man ikke bort en stolpe som står rett under en bjelke uten konsekvenser. I så fall må man bytte ut bjelken med en annen og betydelig kraftigere. I dette tilfellet forstår jeg ikke konstruksjonen siden de publiserte tegningene ikke er tilstrekkelige. Limtrebjelken ligger parallelt med takstolene, noe som er uvanlig. Det kan tyde på at bjelkene i mellombjelkelaget ligger i husets lengderetning. For å bekrefte at dette er tilfellet kreves enten en detaljert seksjonstegning eller at du selv kontrollerer bjelkenes retning. Hvis det ikke finnes et tregulv i andre etasje, kan det være nødvendig å bruke en stenderdetektor. Spørsmålet om utformingen av bæresystemet må avklares før man kan begynne å diskutere dimensjonene på bjelkene.
Hei. Vi har alle tegninger fra huset da området ble bygget i 1981. Vanskelig å finne akkurat riktig papir siden det er omtrent 100 stykker.

• Bygningstegning fra 1981 med detaljerte mål og spesifikasjoner av bjelker og støtteverk for et hus.
  • Tak med åpen seksjon for eksponerte bjelker og ledninger, delvis dekket med papir. Synlig støttebjelke undermed skap i bakgrunnen.
Tegningene var tilstrekkelige for å fastslå at bjelken er bærende. Hvis den er 90x225 mm i dag (min gjetning) ville den trenge å være 90x450 mm uten midtstolpe. 165x360 er et alternativ til 90x450. Man tjener ikke veldig mye i høyde med en stålbjelke når den er innebygd, samtidig som det er en mer komplisert løsning på flere måter.

• Liker
BirgitS
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Tegningene var nok til å kunne fastslå at bjelken er bærende. Hvis den er 90x225 mm i dag (min gjetning) ville den måtte være 90x450 mm uten midtstolpe. 165x360 er et alternativ til 90x450. Man tjener ikke veldig mye i høyde med en stålbjelke når den er innbygd, samtidig som det er en mer komplisert løsning på flere måter.
Takk for svar. Bjelken er 90x225 som du skrev.

J justusandersson skrev:
Tegningene var nok til å kunne konstatere at bjelken er bærende. Hvis den er 90x225 mm i dag (min gjetning) må den være 90x450 mm uten midtstolpe. 165x360 er et alternativ til 90x450. Man tjener ikke mye i høyde med en stålbjelke når den er innebygd, samtidig som det er en mer komplisert løsning på flere måter.
Vet du om det går å flytte opp limtrebjelken høyere opp i taket/gulvet for å slippe å få så lav takhøyde rett ved bjelken om den skal være 450 mm. Hvis muligheten finnes, påvirker det noe?

Det er ikke så passende med hensyn til gulvbjelkene. Bruk i stedet en 165x360 bjelke.

J justusandersson skrev:
Det er ikke så passende med hensyn til gulvbjelkene. Bruk i stedet en 165x360 bjelke.
Om man tar en stålbjelke hva kan man ha for dimensjon på den da? Min sambo synes at den blir for langt ned med en bjelke som er 350

Det går ikke å forsterke med langt flattjern på hver side av eksisterende bjelke for å spare på høyde og slippe å bytte?
Eller ha to like bjelker ved siden av hverandre altså komplettere med en lik?

Finnes det noen fordeler eller ulemper med noen av mine forslag?

Vil dere ha en stålbjelke bør det holde med en HEA 200, den er 190 mm høy. Deretter bør den bygges inn med dobbel gips (helst) slik at den blir større i virkeligheten. Det finnes noen andre ulemper når man kombinerer stål og tre på denne måten i etterkant. Skal man ha en stålbjelke i et trebjelkelag er det alltid best at stålet er med fra starten av. Da kan man legge trebjelkene på stålets flenser. Så lenge man ikke slår hodet i en trebjelke synes jeg det er OK. Selv setter jeg pris på at konstruksjonen synes. Det er vanskelig å forsterke den eksisterende limtrebjelken på en rimelig måte, verken med stål eller tre. Så er jo spørsmålet: Er det verdt prisen (altså nytten) for å fjerne stolpen?

J justusandersson skrev:
Vil dere ha en stålbjelke bør det holde med en HEA 200, den er 190 mm høy. Deretter bør den bygges inn med dobbel gips (helst) så den blir større i virkeligheten. Det finnes noen andre ulemper når man kombinerer stål og tre på denne måten i etterkant. Skal man ha en stålbjelke i et trebjelkelag er det alltid best at stålet er med fra starten. Da kan man legge trebjelkene på stålbjelkens flenser. Så lenge man ikke slår hodet i en trebjelke synes jeg det er OK. Selv liker jeg at konstruksjonen synes. Det er vanskelig å forsterke den eksisterende limtrebjelken på en rimelig måte, verken med stål eller tre. Så er jo spørsmålet: Er det verdt prisen (altså nytten) for å fjerne stolpen?
Hei. Nå kommer jeg tilbake igjen med en fundering. Vi vurderer å bygge et spiskammer under trappen. Ville det fungere å flytte stolpen til ca 120 cm fra ytterveggen? Kanskje øke dens dimensjon til 110x110 i stedet for 90x90 som den er i dag? Klarer vi oss med å ikke bytte bjelken da men likevel få bort stolpen midt i rommet.

Nei, det fungerer ikke så bra. Det endrer på forutsetningene for bjelkens dimensjoner ganske ordentlig.

Det føles jo som at en gigantisk stålplate på hver side av den eksisterende trebjelken ville fikse dette. Men jeg tenker kanskje feil? :)

andreascarlsson andreascarlsson skrev:
Det føles jo som at en gigantisk stålplate på hver sin side av den eksisterende trebjelken ville fikset dette. Men jeg tenker kanskje feil? :)
Får etterforske videre

J justusandersson skrev:
Nei, det fungerer ikke så bra. Det endrer på forutsetningene for bjelkens dimensjoner ganske mye.
Hvordan mener du da at det har større risiko for at den går i stykker? Må stolen være nøyaktig i midten Eller hvor mye kan den flyttes for å gjøre jobben sin?

Konsultere en konstruktør som rett og slett kan regne på det er det fornuftigste dere kan gjøre for å i det minste sove godt etter ev endring...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.