Om bjelken får lengre spennvidde må den ha andre dimensjoner. Skal stolpen stå langt mot den ene siden bør man dele opp bjelken i to.

U
Setter du stolpen 120cm fra kjøkkenveggen må du bytte til en 90x360 limtrebjelke. Som tidligere allerede nevnt; endrer du spennvidden vil du måtte bytte bjelke.

Et kanskje mulig alternativ er at det kan gå å beholde eksisterende bjelke ved å sette to stolper 150cm inn fra begge veggene. Beholde en maksimal spennvidde på 3 meter. Men det er kanskje ikke det du ønsker? Å gå fra 1 til 2 stolper.
Så er det jo ikke så lett som bare å sette en stolpe, det gjelder at det finnes noe stolpen kan stå på :)

Sist redigert:
Hei.
Kommer tilbake med en fundering.

Går det an å sette opp en lignende limtrebjelke ved siden av de eksisterende? Altså beholde nåværende 90/225 og legge en til 90/225 ved siden av? Kanskje lime dem sammen med hverandre og feste med konstruksjonsskruer eller noe?
Så fjerne stolpen i midten...

Forstår at jeg sikkert er ute og sykler, men det ville vært en smidig løsning om det fungerte.

Man kan trekke dem sammen med gjennomgående bolter (ganske mange), men problemet er at det ikke er nok. Den laveste limtrebjelken du kan bruke, jeg tror jeg har skrevet det tidligere, er 65x360.

J justusandersson skrev:
Man kan dra ihop dem med gjennomgående bolter (ganske mange), men problemet er at det ikke er nok. Den laveste limtrebjelke du kan bruke, jeg tror jeg har skrevet det tidligere, er 65x360.
Justusandersson du er jo en helt som orker å svare meg og utallige andre.
Siste spørsmål.. :)
Om en stolpe kommer inn 1,2 meter fra vegg. Så spennet blir cirka 4,8 meter i stedet. Hvilke dimensjoner snakker vi da eller er det fortsatt 360/165 450/90 som gjelder?

I innlegg #19 står det 65x360. Det skal selvfølgelig være 165x360. Reduserer du spennvidden til 4,8 m kan du gå ned til 165x315. Gjerne skjøter du bjelken over stolpen.

Sveise en U-bjelke som legges utenpå limtreet kan fungere, kan overstramme den med

J justusandersson skrev:
I innlegg #19 står det 65x360. Det skal selvfølgelig være 165x360. Reduserer du spennvidden til 4,8 m kan du gå ned til 165x315. Helst skjøter du bjelken over stolpen.
Ok.
Selvfølgelig har ikke varehusene disse dimensjonene da :)..
Men siden 315/90 er en *vanlig sort.*
Hvis vi kjøper 2 sånne. Setter dem sammen.
Erstatter dette en 315/165 som foreslått?

S saltamaja83 skrev:
Erstatter dette en 315/165 som har blitt foreslått?
Ja, hvis dere bolter dem sammen. Ellers kan dere alltid bestille hjem en 165x315. Det er en av fordelene med limtre.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.