Jeg har fjernet kalkpuss fra en mur, men på ca. 1x1 meter har det vært en form for sementmørtel. I fugene er det lett å få bort, men det sitter godt på teglsteinene. Finnes det en enkel måte å fjerne sementrestene uten å skade muren?
Jeg hadde tenkt å ha denne delen av muren uten puss.
Jeg hadde tenkt å ha denne delen av muren uten puss.
Jeg er ikke så sikker på at skorsteinen vil bli godkjent ved neste brannvernkontroll hvis du fjerner pussen. "Skorsteinen skal være pusset i hele dens lengde", pleier man å si. Jeg har imidlertid aldri funnet denne formuleringen i boverkets dokument, men feierne pleier å mene at pussen er en del av tetthetskonstruksjonen og ikke får tas bort. Om du har innsatsrør kan det derimot gå bra med upusset skorstein.
Takk for din omtanke! 
Men den delen som kommer være upusset er ikke skorsteinen, men en støttemur til skorsteinen. Selve skorsteinen vil bli pusset, og da vil jo alle cementrester bli skjult.
Når jeg googler, finner jeg flere som sier at man kan fjerne cementrester med melk?!
Men den delen som kommer være upusset er ikke skorsteinen, men en støttemur til skorsteinen. Selve skorsteinen vil bli pusset, og da vil jo alle cementrester bli skjult.
Når jeg googler, finner jeg flere som sier at man kan fjerne cementrester med melk?!
Vi kjørte litt lett med vinkelsliperen og fikk bort nesten alt. Ble en veldig fin teglvegg!
Klikk her for å svare