D
Tjenare :)
Vi har en åpen peis i stuen som tar opp altfor mye plass, og jeg lurer på om man kan fjerne den delen som går mellom veggen og selve peisen. Jeg har tegnet med rød farge på bildet hvilken del vi ønsker å fjerne.
"Boksen" er delt i to, den nedre delen mistenker jeg er en slags tilluftstunnel, og den øvre delen brukes til vedoppbevaring.
Som dere kan se, er det en tilluftsventil på utsiden av fasaden.

Jeg takker for all hjelp jeg kan få!

• Åpen peis i stue med markert del foran, delvis brukt til vedlagring, med rød farge for mulig fjerning. Peisen er omgitt av planter og møbler.
  • Åpen peis med hvit murkonstruksjon i stue, delvis dekket av hyller og pynt, ved siden av et spisebord med svarte stoler. Ventil synlig på peisen.
  • En del av en åpen peis med hvitmalt trekasse fylt med ledninger og papirbiter. Veggen bak er slitt med avskallet maling.
  • Luftventil på murvegg, omgitt av murersteiner og rosebusker, med en jordflekk ved siden av.
Bare å hente den store slegga!

D
Gikk ut og plukket av lokket til tilluftsventilen og slik så det ut.

• Bilde av en åpen tiluftsventil i en murvegg, med synlig støv og skitt rundt åpningen.
D
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Bare å hente den store sleggen!
Hvor mye vil det påvirke tilluftsstrømmen om jeg fjerner denne delen?
Jeg vil jo fortsatt kunne bruke den åpne peisen :)

D densomkanvet skrev:
Hvor mye kommer det til å påvirke tilluftsstrømmen om jeg fjerner denne delen?
Jeg vil jo fortsatt kunne bruke den åpne peisen :)
Tilluft vil du nok ha utenfra, ellers vil den jo ta inneluft og blåse ut dels dårligere forbrenning, og dels suger du jo ut varm inneluft.

D
boihus123 boihus123 skrev:
Tilluft vil du nok ha utenfra, ellers vil den jo ta inneluft og blåse ut dels dårligere forbrenning og dels suger du jo ut varm inneluft
Kan man ikke beholde hullet i veggen da og sette en eller annen tilluftsventil som man kan åpne og lukke? Deretter når man skal bruke ovnen så åpner man den for å få inn luft utenfra med? Eller er jeg helt ute og sykler?

D densomkanvet skrev:
Kan man ikke beholde hullet i veggen da og sette inn en tilluftsventil som man kan åpne og lukke? Så når man skal bruke ovnen så åpner man den for å få inn luft utenfra med? Eller er jeg helt ute og sykler?
Prexis, en sk ”snurrventil”

• Liker
densomkanvet
  • Laddar…
D
Kommer det til å være nok som tilluft?
Prexis, en såkalt ”snurrventil”
Kommer det til å være nok å ha som tilluft da?

Hvor ofte og lenge fyrer dere? Jeg tror det er ok.

D
Hvor ofte og lenge fyrer dere? Jeg tror det er greit.
Vi har nylig flyttet inn og ikke brukt den ennå. Tanken er å fyre av og til om vinteren for å øke kosefaktoren litt. Vi har to små barn, så det kommer ikke til å fyres veldig mye i den.

D densomkanvet skrev:
Vi har nylig flyttet inn og ikke brukt den ennå. Tanken er å fyre noen ganger om vinteren for å heve kosefaktoren litt. Vi har to små barn så det kommer ikke til å bli fyrt veldig mye i den.
Sov videre da, det har ingen betydning om dere ikke fyrer daglig :)

T
Det ser jo ikke riktig klokt ut som det er gjort nå. Men tar du bort den så kommer det jo se topp ut!
I absolutt verste fall, hvis det nå ikke skulle være nok med snurrventil så kan man jo faktisk bygge deg en liten ventilasjonstrakt (en ventilasjonskanal som du bygger inn) som du tar bort og setter dit når behovet eventuelt finnes.
Det ville jo i alle fall ikke bli styggere enn hva det er, fremfor alt ikke da dere nå bare skal "myselda" i den.

D
Fikk bort det jeg ville i løpet av helgen! Det ble en midlertidig løsning på gulvet til vi skal legge nytt gulv.

• Person fjerner rusk fra gulvet i et rom under oppussing, med plantemotiv på veggen og et bord i bakgrunnen.
  • Provisorisk gulvløsning med planker over parkett, spisebord med stoler, barnehøy stol, og nakne vegger i et rom under oppussing.
  • Liker
TechChad
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.