Hei,

Spillerommet begynner å bli ferdig, men til tross for at det finnes gardiner (mørkleggende), tepper osv., så er det fortsatt såpass mye ekko at det blir plagsomt.

Slik ser rommet ut nå:

oIK8mbx.jpg
http://i.imgur.com/oIK8mbx.jpg
P2YHuSF.jpg
http://i.imgur.com/P2YHuSF.jpg
Man kan se at det bare henger gardin på den ene siden av vinduet her, dette er midlertidig for å se hvordan det ser ut med doble lengder på én side. Akkurat nå er det bare 4 gardinlengder i rommet.

Årsaken til ekkoet er trolig steinvegger i kombinasjon med steingulv; i rommet lenger bort med parkett er det ikke i nærheten av like mye ekko. Gardinene gjorde en ganske stor forskjell, så tanken er å henge inn doble lengder (totalt 8 lengder), men jeg tror ikke det vil løse ekkoproblemet helt.

Trolig kunne man ha bygd inn lydisolering i taket, men dette har vi ingen planer om for øyeblikket.

Har sett litt på tepper som settes på veggene, men føler meg usikker på hva som virkelig fungerer.

Takknemlig for tips.

Sist redigert:
Du er inne på rett spor, mer tekstiler vil dempe ekkoet.

Protte

En større, tykkere matte er behagelig for føttene og gjør trolig en hel del nytte. En stol også kanskje.

En god måte å lydisolere på er tekstiltavler: Lag en stor ramme, fyll den med skumgummi eller annet mykt materiale, stift over et pent stoff.

Bra ideer! Jeg har dog ingen tanker om å bytte ut noen av teppene (helt nye) og de må dessuten være robotvennlige.

Jeg håper at 4 mørkleggingsgardinlengder til skal gjøre en forskjell, men tror uansett at det trengs mer.

Bilder med fylling er bra, men det blir vanskelig å få inn slik det er nå, da må jeg bytte ut noe, noe som dessverre er vanskelig.

Hvordan er det ellers med lydabsorberende plater? Det ser ut til å finnes et helt hav av dem, finnes det noe som ser okay ut men som samtidig faktisk fungerer?

Det finnes forenklet to prinsipper for å endre akustikken - absorpsjon og diffusjon - der tepper, møbler og gardiner gir mest absorpsjon, mest i de høyere frekvensene. Risikoen hvis man absorberer for mye er at rommet blir helt "dødt" uten noen etterklang og veldig ubehagelig å oppholde seg i, så jeg vil anbefale en kombinasjon. Jo flere "objekter" som hyller med bøker/plater, møbler, malerier osv. du putter inn, desto mer bryter du opp lydbølgene og reduserer ekkoet. Du kan også bygge eller kjøpe diffusorer - se f.eks. hva Svanå Miljöteknik har å tilby!

Aha, ja jeg har også lest litt om absorpsjon og diffusjon, i dette tilfellet har jeg fått for meg at problemet er at lyden spretter, så da bør vel diffusjonsplater gjøre susen?

Ellers har man jo sett de der fancye taggete platene som kanskje også kunne hjelpe.

Jeg skal kontakte Svanå og se hva de sier, takk!

Satte opp doble gardinlengder, og det gjorde en forskjell, men langt fra tilstrekkelig. Prøvde vi derimot å trekke for gardinene for vinduene, så hjalp det ganske merkbart.

Så det ser ikke ut til å spille så stor rolle hvor tykt med stoff man har på ett sted, det bør helst spres utover.

En tanke nå er å bytte ut gardinskinner som er 2 meter til kanskje 4 eller 6 meter og da dekke større del av veggen med gardin. Det er dog ikke slik vi hadde tenkt oss det, rent estetisk synker det et par grader, men samtidig må vi få bort ekkoet.

Har også vurdert å bytte ut bildene mot litt større malte bilder, men de som henger der i dag er nøye utvalgt og helt nye. Malte bilder vil dessverre endre følelsen i rommet.

Kanskje tepper på veggen er et bedre valg, men fortsatt usikker på hva som gir best funksjon?

Satsuki
Når vi innredet et nytt rom på jobb, liknende ditt med ganske store harde vegger og hardt gulv, satte vi et slags absorbenter på veggen. Det var runde (diameter mellom 30 cm og 50 cm), konvekse og trukket med et stoff som hadde struktur omtrent som mose, og var fylt med en slags vatt. Fantes i flere farger og ulike størrelser så vi puslet sammen flere til et pent mønster. Husker ikke hvor de kom fra, men det burde være mulig å finne på flere steder.

De er uansett veldig effektive, og dessuten dekorative :)

KristinaRT skrev:
Når vi innredet et nytt rom på jobben, lik ditt med ganske store harde vegger og hardt gulv, satte vi opp et slags absorbenter på veggen. De var runde (diameter mellom 30 cm og 50 cm), konvekse og dekket med et stoff som hadde struktur omtrent som mose, og var fylt med en slags vatt. Fantes i flere farger og forskjellige størrelser så vi puslet sammen flere til et fint mønster. Husker ikke hvor de kom fra, men det burde være mulig å finne på flere steder.

De er i alle fall veldig effektive, og dessuten dekorative :)
Høres interessant ut, det ser ut til å være et hav av dem, så hvis du kan gi meg en pekepinn på hvor jeg bør lete, hadde det vært bra.

Satsuki
Jeg tror, uten å være sikker, at vi kjøpte dem fra samme sted som møblene, Kinnarps?

Google andre bare lydabsorberende dekorasjoner så finner du mange forskjellige versjoner, som ligner på de vi har....

Sist redigert:
  • Liker
Kattgrus
  • Laddar…
Tekstiltavler kan brukes som passepartouter til de eksisterende tingene på veggene, dvs velg noe ensfarget, lag en stor ting og sett bak de tavlene du har i dag. Grå for eksempel hvis du vil fortsette med det nedtonede temaet. Du kan bruke det samme stoffet som i gardinene, så blir det enhetlig.

Anna_H skrev:
Tekstiltavler kan brukes som passepartouter til de eksisterende tingene på veggene, dvs. velg noe ensfarget, lag en stor sak og sett bak de maleriene du har i dag. Grå, for eksempel, hvis du vil fortsette med det nedtonede temaet. Du kan bruke samme stoff som i gardinene, så blir det enhetlig.
Takk, men forstår ikke helt hvordan du mener? Skal jeg lage akustiske plater (tekstiler og markmatte), sette dem på veggen og så plassere maleriene oppå dem?

Akkurat.

Markmatta vet jeg ikke hva du mener med, man pleier å bruke tynn skumgummi, filt eller noe sånt. Omtrent som når man lager en polstret sengegavl. Ikke rart i det hele tatt.

Heisann!

Jeg tenkte å kjøre en litt kort akustikkskole hva gjelder akustikkregulering av rom.

Når det gjelder forbedring av lydmiljøet i et rom så er det noen ting som er bra å tenke på.
Såfremt det ikke er en kritisk lyttemiljø (f.eks. HiFi- eller biorom) så har vi 6 mulige flater som lyden kan reflekteres mot. Er disse flatene harde vil lyden "sprette rundt" i rommet inntil den etter hvert dør ut. Summen av alle disse lydrefleksene blir rommets etterklangstid, dvs. hvor lang tid lyden klinger i rommet litt forenklet.

For å oppnå et behagelig lydmiljø vil vi at etterklangstiden er passe lang og da over et så bredt frekvensområde som mulig. Dette gjør vi med hjelp av bredbånds lydabsorbenter som monteres på en av de ovennevnte motstående flatene, dvs. 1 kortvegg, 1 langvegg samt tak.

En vanlig misforståelse er at tynne tekstiler i form av gardiner og tepper er en god akustikkregulerende tiltak. Dessverre stemmer ikke det.

Det vi normalt opplever som et dårlig lydmiljø, med dårlig taleoppfattbarhet og slitsomt buldrende lyd, skyldes at lyden i vokalområdet (ned til ca 100 Hz) ringer lenge og dermed maskerer de for taleoppfattbarheten så viktige konsonantene som ligger i et høyere frekvensområde.

Et lydabsorberende materials evne til å absorbere lyd i vokalområdet står i forhold til dets tykkelse. Et godt lydabsorberende materiale (med riktig fløysmotstand) trenger da minst å være 40 mm tykt for å kunne absorbere noenlunde i nettopp vokalområdet. Dekker vi da et rom med kun tynne tekstiler, som bare absorberer i de høye frekvensene, er det lett å forstå at vi vil absorbere de energisvake konsonantene mens vokalområdet forblir ubehandlet og dermed maskerer de allerede absorberte konsonantene. Altså for tale, minst 40 - 50 mm tykk lydabsorbent. Monteres absorbenten med en luftspalte forbedres absorpsjonen i de lave registeret ytterligere.

Når det gjelder valg av lydabsorberende materiale så er all form for presset filt, skumgummimadrasser (med lukkede celler) dessverre helt forkastelige. Et godt lydabsorberende materiale skal ha riktig type fløysresistivitet og ofte ligger fibrene "hulter til bulter".

Når det gjelder TS rom så vil jeg foreslå 50 bygelabsorbenter med luftspalte i taket, 50 mm veggabsorbenter på hver side av bokhyllen samt 50 mm veggabsorbenter på den ene langveggen. Monter veggabsorbentene slik at dens underkant dekker ørehøyde sittende.

• Liker
JohanCarl og 1 annen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.