Veggen mellom kjøkken og entré har jeg begynt å rive 170 cm (vinkelrett mot markeringen på tegningen). Der var det tidligere en døråpning som jeg nå har utvidet. Som de to andre bildene viser, ligger det to horisontale spontede bord der. Jeg var ganske sikker på at veggen ikke er bærende, men ble usikker med disse horisontale plankene. Eller var det slik man bygde inn en døråpning på plankvegg? Jeg har sett på bilder fra andre renoveringsprosjekter der alle døråpningene har disse planker med "hakk" ovenfor. Er det greit å fjerne disse fra min vegg, slik at jeg får åpning helt opp til taket, tror dere?

Plantegning av et hus med markeringer i rødt som viser vegger mellom kjøkken/entre og toalett/entre, mulig endringer i dørplassering.

Tre horisontale treplanker over en delvis revet vegg mellom kjøkken og entré.

En innsiden av en husvegg med horisontale bord over en åpning, viser tegn på fjerning av dørhull og eksponert treverk og ledninger.

• Liker
Ludvig1987
  • Laddar…
BirgitS
Har du noen konstruksjonstegninger og når er huset bygd?
Vet du hvordan bjelkene går over veggene?

BirgitS BirgitS skrev:
Har du noen konstruksjonstegninger og når ble huset bygget?
Vet du hvordan bjelkene går over veggene?
Dessverre ingen konstruksjonstegning. Huset er en to-etasjes funkis bygget i 1947.

Har du sjekket med kommunen om de har tegninger?

1 16386 skrev:
Har du sjekket med kommunen om de har tegninger?
Nei. Den tanken har ikke slått meg. Kanskje det er verdt et forsøk.
Men hvis man ser på tegningen, så er det vel sikkert at den veggen som går gjennom stue og spisestue er bærende? Pleier "sidevegger" også å være bærende?

BirgitS
I hus fra -47 kan det være slik. Jeg har spurt en i forumet som er meget kunnskapsrik i emnet om han har tid til å lese tråden.

Typisk for et plankehus er at det mangler den systematik i konstruksjonen som overgangen til bindeverk rundt 1950 tvang frem. Alle vegger kan derfor være potensielt bærende og dessuten ha en stabiliserende funksjon. Avvekslingen over døråpningen på bildet er en standardløsning som finnes over alle åpninger i plankvegger, uavhengig av deres funksjon. Det kan dessuten være slik at det ikke finnes noen gulvbjelke over denne avvekslingen uten at denne oppgaven utføres av veggens overdel. Beste hjelpemiddel for å analysere stamsystemet er en originaltegning kombinert med studier av bjelkelagsretningene. Meglertegninger lik ovenstående er verdiløse på grensen til skadelige. Det beste er å ikke ta opp noen større åpninger i det hele tatt, men akseptere at plankehus og åpne planløsninger ikke er helt forenelige størrelser.

• Liker
BirgitS og 1 annen
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Typisk for et plankehus er at det mangler den systematikken i konstruksjonen som overgangen til reisverk omkring 1950 tvang fram. Alle vegger kan derfor potensielt være bærende og dessuten ha en stabiliserende funksjon. Avvekslingen over døråpningen på bildet er en standardløsning som finnes over alle åpninger i plankevegger, uavhengig av deres funksjon. Det kan dessuten være slik at det ikke finnes noen gulvbjelke over denne avvekslingen uten at denne oppgaven utføres av veggens overdel. Beste hjelpemiddelet for å analysere stamsystemet er en originaltegning kombinert med studier av bjelkeretningene. Meglerting som ovenfor er verdiløse på grensen til skadelige. Det beste er å ikke ta opp noen større åpninger i det hele tatt, men å akseptere at plankehus og åpne planløsninger ikke er helt forenlige størrelser.
Takker og bukker for det svaret. Jeg skal sjekke med kommunen om det finnes tegninger, ellers er det nok sikrest å la dette være som en "valv".

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.