Hei,

Har fått veggen pusset med finpuss c. Skal de ikke bli litt finere overflate? Den er jo 0-1mm korn.
Samt overganger (det mørkere) på flere steder føles ikke helt bra. Drar man hånden der, slipper pussen (kornene), og de er ikke særlig harde som øvrig overflate. Og de loddrette linjene i hjørnet føles ikke heller riktig profesjonelle. Noen som har erfaring?

• Pusset vegg med synlige mørke overganger og ujevne linjer, med en tekstur som virker grov og lett kan smuldre ved berøring.
  • Slipt vegg med ujevn finish og synlige overganger. Mørkere områder og lodrette linjer i hjørnet. Kornete tekstur ved berøring.
  • Pusset vegg med ujevn overflate viser mørkere områder og lodrette linjer i hjørnet, som ser uprofesjonelle ut.
  • Pusset vegg med synlige ujevnheter og horisontale overganger, med en tekstur preget av varierende kornstørrelse og enkelte mørkere områder.
  • Veggbilde av ujevn pussoverflate med synlige korn og mørkere overganger. Hjørnet har lodrette linjer som ser ujevne ut.
  • Veggen har ujevn pussoverflate med synlige fargeforskjeller og lodrette linjer i hjørnet, noe som ikke ser profesjonelt ut.
  • Wow
cpalm
  • Laddar…
Nei, det ser ikke ok ut. Forstår ikke hvordan de har gjort for å få alle riveskader og spor i pussen. Hva har du tenkt å ha for overflatebehandling så?

D Dublin skrev:
Nei, det ser ikke ok ut. Forstår ikke hvordan de har fått alle riveskrammene og sporene i pussen. Hva har du tenkt å ha som overflatebehandling etterpå?
Hmm, kan man reparere sporadisk eller må alt pusses om?

Hadde bare tenkt å male, eller hva finnes det av andre alternativer?

Domarn84 Domarn84 skrev:
Hmm, kan man reparere sporadisk eller må alt pusses om igjen?

Hadde bare tenkt å male, eller hva finnes det for andre alternativer?
Det var nok et litt dumt spørsmål fra min side med tanke på innlegget ditt. Man kan vel tapetsere eller lekte ut veggen og sette gips, men da ville ikke spørsmålet ditt vært like relevant :).
Jeg er ingen ekspert på hva man kan gjøre. Reparere føles tvilsomt, kanskje legge et nytt tynt lag puss.

Puss er jo vanskelig, noen vil jo ha en grovere overflate og liker det, andre ikke. Hadde du noen diskusjon med håndverkerne før?

Jeg hadde håndverkere hjemme som pusset to vegger i et rom i kjelleren i høst. Veggene hadde hatt et lag blåbetong som jeg hadde revet bort. Men veggene i seg selv var ikke helt rette (hus fra 1908) så vi ble enige om at det skulle pusses på frihånd. Så de er litt bølgete, men overflaten er definitivt mye glattere enn dine.

• Liker
RoNi2020
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Det var nok et litt dumt spørsmål fra min side med tanke på innlegget ditt. Man kan vel tapetsere eller legge regler på veggen og sette gips, men da ville ikke spørsmålet ditt vært like relevant :).
Jeg er ingen ekspert på hva man kan gjøre. Å reparere føles tvilsomt, muligens legge et nytt tynt lag puss.

Puss er jo vanskelig, noen vil jo ha en grovere overflate og liker det andre ikke. Hadde du en diskusjon med håndverkerne på forhånd?

Jeg hadde håndverkere hjemme som pusset to vegger i et rom i kjelleren i høst. Veggene hadde hatt et lag blåbetong som jeg hadde revet bort. Men veggene i seg selv var ikke helt rette (hus fra 1908) så vi ble enige om at det skulle pusses på frihånd. Så de er litt bølgete men overflaten er definitivt mye glattere enn dine.
Nei ikke spesifikt om hvilken struktur. Men trodde nok de ville være jevnere per automatikk når det var finpuss. Synes nesten grovpussen var glattere.
Trenger man å være bekymret for overgangene de mørkere partiene tro? At det er løse korn og litt annen struktur eller er det normalt?

Domarn84 Domarn84 skrev:
Nei ikke spesifikt om hvilken struktur. Men trodde nok de skulle være jevnere per automatikk når de var finpuss. Synes nesten grovpussen var glattere
Trenger man å være bekymret for overgangene de mørkere partiene tro? at det er løse korn og litt annen struktur eller er det normalt?
Akkurat det tror jeg ikke du trenger å være bekymret for. Så blir jo utseendet litt annerledes når du malt og avhengig av belysning. Dog trenger du bestemme deg før for du vil jo ikke male først og så komme på at du vil legge et lag puss til.

• Liker
Domarn84
  • Laddar…
Jeg ser faktisk ingenting rart.
Klassisk finpusset vei.

• Liker
RickardAvara og 2 andre
  • Laddar…
Slik ser min vegg ut. Pusset i nov og akkurat malt med silikatmaling. En nymalt, hvitmalt vegg med en glatt, pusset overflate og et vindu med hvit karm. Veggen er malt med silikatmaling. Pusset og nymalt vegg med silikatmaling ved et vindu.

• Liker
DataJonny og 6 andre
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Så här ser min vegg ut. Pusset i nov og akkurat malt med silikatmaling. [bilde] [bilde]
Takk for bildene.
Kanskje malingen som gjør det? men det ser ut som du har veldig mye finere struktur og ingen større "riper"?

D
Kan bli så når man har lagt på litt for tynt brukslag. Ikke noe merkelig i seg selv, ser ut som en skrubbet vegg, smaker antageligvis som en også.
Går ikke an å reparere i sprekkene, da må man legge på et lag til.

• Liker
Domarn84
  • Laddar…
Skal det bli slett så trenger overflaten å glattes til med en stålglatter akkurat når mørtelen har stivnet men ikke blitt hard. Dessuten bør glatteren være noe lite konveks for å ikke henge seg opp, men gli over overflaten. Mange av de man kjøper i byggevarehandelen i dag er bare en flat stålplate.
Men det der blir nok ganske bra om du maler. Er jo litt liv i overflaten.

• Liker
Domarn84
  • Laddar…
De ulike mørke partiene vil ikke synes når du har malt.
Ripene burde man tatt hånd om når man pusset. Nå ville jeg blandet litt av din farge med sand og malt over ripene så sanden fester seg i ripene.

• Liker
Domarn84
  • Laddar…
Hm. Om det mørkere sitter litt løst kanskje det går an å børste bort med en fin pensel eller med hånden?

går jo å slipe bort det verste så bare male

• Liker
Domarn84
  • Laddar…
Hadde en vegg som så ut omtrent som din etter pussingen. Jeg tok et lag sandfärg i bunnen for å jevne ut og "roe" en del av livet. Resultatet ble kanon etter min mening.

• Liker
Domarn84 og 2 andre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.