2.506 lest ·
16 svar
3k lest
16 svar
finnes ikke 90mm (B) x 78,5mm (D) lekter - hva gjør man...
Side 1 av 2
Ringte og spurte den lokale trelasthandelen etter bjelker som var 90 bred, 78,5 dyp, men de hadde verken det eller kunne skaffe det.
Alternativene var å ta en limtredrager og sage ned = dyrt.
Eller to stykker 45x90 og sette sammen disse. Sage ned den ene og da få et felles mål på 90x78,5... Sagejobben var verken dyr eller tidkrevende heller.
Jeg har vanskeligheter med å måle ut eksakt mål på eksisterende bjelker akkurat nå uten skyvelæret,
Hva tror dere om dette, er det den enkleste løsningen mon tro? Hva er den mest passende måten å sette sammen disse to på og hvilken måte er enklest å få disse plassert mellom de liggende plankene ved gulv og tak?
(Jeg skal altså forsterke en bærende vegg)
Alternativene var å ta en limtredrager og sage ned = dyrt.
Eller to stykker 45x90 og sette sammen disse. Sage ned den ene og da få et felles mål på 90x78,5... Sagejobben var verken dyr eller tidkrevende heller.
Jeg har vanskeligheter med å måle ut eksakt mål på eksisterende bjelker akkurat nå uten skyvelæret,
Hva tror dere om dette, er det den enkleste løsningen mon tro? Hva er den mest passende måten å sette sammen disse to på og hvilken måte er enklest å få disse plassert mellom de liggende plankene ved gulv og tak?
(Jeg skal altså forsterke en bærende vegg)
Sist redigert:
skal du ha lekter som er nesten en hel meter brede så vil det bli dyrt. er de virkelig 900mm x 785mm?
Er det bare 78,5mm det handler om så burde et sagverk kunne fikse det til deg uten problem.
Men skal du bare forsterke veggen så synes jeg det burde gå med vanlige 45x70.
Er det bare 78,5mm det handler om så burde et sagverk kunne fikse det til deg uten problem.
Men skal du bare forsterke veggen så synes jeg det burde gå med vanlige 45x70.
oj, skrev ganske så feil, det er alt 45x78,5...
vil helst at gipsplatene skal kunne ligge mot disse ellers er jeg enig i at det ville være å bare ta noe.
alternativet om å legge f.eks. masonite nevnte byggevarehandelen også, men for meg føles det som om man utfordrer skjebnen med at det blir ujevnt og så videre.
derimot, nå når alle nevner sagbruk så slo det meg at vi har to rare sagbruk ute i skogene som man kunne kjørt og hørt med.
disse kommer ikke til å bli synlige men skjult bak nye gipsvegger ved siden av de eksisterende stenderne som står for langt fra hverandre og er for smale... heller for mye enn for lite - nå når alle veggene er åpne i hvert fall...
vil helst at gipsplatene skal kunne ligge mot disse ellers er jeg enig i at det ville være å bare ta noe.
alternativet om å legge f.eks. masonite nevnte byggevarehandelen også, men for meg føles det som om man utfordrer skjebnen med at det blir ujevnt og så videre.
derimot, nå når alle nevner sagbruk så slo det meg at vi har to rare sagbruk ute i skogene som man kunne kjørt og hørt med.
disse kommer ikke til å bli synlige men skjult bak nye gipsvegger ved siden av de eksisterende stenderne som står for langt fra hverandre og er for smale... heller for mye enn for lite - nå når alle veggene er åpne i hvert fall...
Det blir fint! Orker ikke legge ut bildet akkurat nå...Yrrol skrev:oj, skrev ganske så feil, det er alt 45x78,5...
alternativet om å legge f.eks. masonite nevnte byggsenteret også, men for meg føles det som om man utfordrer skjebnen med at det blir ujevnt og så videre.
derimot, nå når alle nevner sagverk så slo det meg at vi har to skumle sagverk ute i skogene som man kunne dratt til og hørt med.
disse kommer ikke til å bli synlige men vil være skjult bak nye gipsvegger ved siden av de eksisterende stenderne som står for langt fra hverandre og er for smale... heller for mye enn for lite - nå når alle veggene er åpne i det minste..
nja jeg har allt egna masonit-kledde lekter å kikke på, og visst blir det vel pent men det er presisjonen som bekymrer meg. Jo flere deler man skal pusle sammen, desto større risiko for at det ikke blir riktig mål til slutt.. 
men nå glemte vi jo at dere skulle fortelle om monteringsteknikken.
Jeg har en bærende vegg, uten plater så man ser stenderne, jeg skal få på plass flere stendere...
La oss si at jeg har kjøpt noen 2,5 meters biter...
* Hva gjør jeg så.. jeg måler ved hver anledning og kapper - nøyaktig? litt for lite?
* Og så holder jeg den slik som den skal stå, og banker den rett, eller, ja hvordan skal jeg beskrive malerens forslag, typ sette den på gulvet og slå inn den ovenfra..
* og hvordan monterer man det endelige, med vinkeljern eller spiker eller hva? skal man ha litt silikon mellom eller rent?
Jeg har en bærende vegg, uten plater så man ser stenderne, jeg skal få på plass flere stendere...
La oss si at jeg har kjøpt noen 2,5 meters biter...
* Hva gjør jeg så.. jeg måler ved hver anledning og kapper - nøyaktig? litt for lite?
* Og så holder jeg den slik som den skal stå, og banker den rett, eller, ja hvordan skal jeg beskrive malerens forslag, typ sette den på gulvet og slå inn den ovenfra..
* og hvordan monterer man det endelige, med vinkeljern eller spiker eller hva? skal man ha litt silikon mellom eller rent?
Du kan skaffe billige domkrafter på Jula. En liggende bjelke +2 støtter/forlengere til domkrafene ca 10-20cm fra bjelker du skal bytte. Løft litt og erstatt/legg til din støtte/regler på plass. De kan du feste med trelim og vanlige 90 graders fester. På lengden BMF plater med ankerspiker. Skal du avlaste 1.5 etg hus, bør bjelken være minst 30cm. Selv hadde jeg kjøpt limtre på ByggMax og lagt til på begge sider av nåværende vegger.
//de vertikale sager du nøyaktig. Eller litt stramt. Spikrer vekselvis med 2 spiker fra hver side i 45gr vinkel.
//de vertikale sager du nøyaktig. Eller litt stramt. Spikrer vekselvis med 2 spiker fra hver side i 45gr vinkel.
Sist redigert:
Nå pleier det jo ikke å bli millimeterpresisjon på vegger..
Jeg skulle ha saget ned 45x95 reglar, men om det ikke går så kan man alltid slå sammen 45x45 og 22 x 45 til 77 x 45. Overgangen fra 78,5 får maleren bredsparkle om den nå skulle synes, noe jeg tviler på.
Jeg skulle ha saget ned 45x95 reglar, men om det ikke går så kan man alltid slå sammen 45x45 og 22 x 45 til 77 x 45. Overgangen fra 78,5 får maleren bredsparkle om den nå skulle synes, noe jeg tviler på.