Jeg holder på å prosjektere vårt nye kjøkken og kommer til å måtte gjøre i stand vår krypkjeller samt sette nytt bjelkelag.
Jeg har sett at mange legger rør for el og vann i bjelkelaget.
Men jeg skulle ønske å legge dem i krypkjelleren.
Fordelene
1. Lett å kondensisolerer rørene.
2. Lett tilgjengelige
3. Svekkes ikke bjelkelaget
4. Ingen plassmangel
5. Kan også legge ventilasjonsrør av større modell.

Men finnes det noen ulemper?
Diagram over krypkjeller med fargerike rør for el og vann trukket gjennom bjelkelag. Viser mulig plassering og fortrinn med rør i kjeller.

Det virker utvilsomt enklere :)

Forutsetningen er naturligvis at temperaturen i krypkjelleren holder seg på plussiden og at man varmeisolerer varmtvanns- og ventilasjonsrørene.

Kondensisolasjon trengs bare der ledningstemperaturen blir lavere enn omgivelsens (krypkjellerens) temperatur. Det gjelder vel primært kaldtvannsledningene da.

Denne muligheten til fleksibel ledningsføring er vel en av de få fordelene som fremheves ved å bygge med krypkjeller i stedet for med "plate på mark"

Takker for svaret, føler det samme akkurat nå.
Jeg kommer også til å gjøre i stand krypkjelleren og eventuelt isolere den. Skal sjekke med en ingeniør på dette området. Skal man støpe opp en bjelke, hvor man kan legge alle rørene på og isolere dem, eller har dere noen forslag på hvordan man enklest legger rørene? Kan jo ikke legge dem direkte på bakken.

Den normale monteringsmåten er nok å henge dem i pendler under bjelkelaget.

Dvs med bladskrue + rørklammer

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.