5.566 lest ·
5 svar
6k lest
5 svar
Finnes det innertak (plater) for cc 40 nå til dags?
Hei
Har i vårt hus fra 1978 revet ut overetasjen for å endre planløsning etc. I dag kommer diverse elektriske ledninger gjennom taket der vi ikke kommer til å ha vegger, og jeg vurderer derfor å bytte innertak slik at man kan flytte elektrisiteten samt fikse litt. Målt dagens takplater og de er 40 cm brede og ca 2 m lange, har aldri sett lignende i byggevarehandelen, de jeg har sett er for cc 30 eller cc 60?
Går det overhodet an å få tak i cc 40 plater nå for tiden?
Hvis ikke, forslag på andre løsninger for å kunne ha f.eks. cc 30 eller cc 60 plater?
Hilsen /Micke
Har i vårt hus fra 1978 revet ut overetasjen for å endre planløsning etc. I dag kommer diverse elektriske ledninger gjennom taket der vi ikke kommer til å ha vegger, og jeg vurderer derfor å bytte innertak slik at man kan flytte elektrisiteten samt fikse litt. Målt dagens takplater og de er 40 cm brede og ca 2 m lange, har aldri sett lignende i byggevarehandelen, de jeg har sett er for cc 30 eller cc 60?
Går det overhodet an å få tak i cc 40 plater nå for tiden?
Hvis ikke, forslag på andre løsninger for å kunne ha f.eks. cc 30 eller cc 60 plater?
Hilsen /Micke
Om vi skiller på c/c mål og bredde på platene. Sitter lektene på c/c 40 i dag så kan du bruke 1200*2400 mm brede gipsplater og få et nytt slett undertak. Helst skal man spikre lektene på c/c 30 cm, men det fungerer med c/c 40 cm også.
Men det finnes jo andre innertak også, typ huntonit, gipsplank m.m. Det avhenger av hva dere vil ha!!
Men det finnes jo andre innertak også, typ huntonit, gipsplank m.m. Det avhenger av hva dere vil ha!!
Sist redigert:
Medlem
· Halland
· 4 006 innlegg
Hvorfor ikke gipse taket? penere enn "ferdige" innertak etter min mening.
Takk for svarene. Om man vil beholde eksisterende spikerslag så er nok gips best, grunnen til at jeg spurte er mest fordi det er så himla enkelt om man kunne bruke ferdigmalt plater som skrus i loftet, men jeg finner ingen for 40 cm spikerslag. Da det også er skråtak så blir det enda vanskeligere å få bra finish med gips der skrått møter rett tak, plater får jo en pen snitt der man sager mener jeg.
Er det hensiktsmessig å slå ny spikerslag med cc 40 utenpå mine eksisterende plater og legge inn el for så å til slutt sette opp gips eller er det tryggest å ta ned eksisterende innertak for å se at spikerslaget sitter tilstrekkelig hardt til å bære gipsplater?
/Micke
Er det hensiktsmessig å slå ny spikerslag med cc 40 utenpå mine eksisterende plater og legge inn el for så å til slutt sette opp gips eller er det tryggest å ta ned eksisterende innertak for å se at spikerslaget sitter tilstrekkelig hardt til å bære gipsplater?
/Micke
Medlem
· västra götaland
· 9 innlegg
du kan jo spikre på en ekstra glespanel ved siden av den gamle glespanelen så får du 30 eller 60 c/c
Klikk her for å svare