Skal sette opp en ribbevegg på innsiden av en yttervegg og tenkte å sette opp en plate (plywood eller mdf) som jeg skrur i veggens stendere og deretter skru ribbeveggen i platen. Problemet er at jeg finner ingen stendere i veggen, verken horisontale eller vertikale. Har prøvd å banke og lytte og også med en zircon stenderfinner. Huset er et trehus og akkurat denne ytterveggen ble bygget i 2016 (før jeg kjøpte huset, så vet ikke konstruksjonen av veggen). Kan det være at det allerede sitter en treplate i stedet for eller innenfor gipsen som "skjuler" stenderne fra stenderfinneren?
Og holder det med en plate for ribbeveggen eller burde jeg bruke planker i stedet mellom ribbeveggen og veggen?
Hvordan ville dere gjort det?

Reglene står antagelig cc 60 fra kanten av rommet men det kan også sitte 45-regler liggende innenfor de bærende reglene som utgjør et installasjonssjikt.

Hvis du ikke trenger å beskytte veggen mot slitasje med en plate, men bare vil få opp ribbestolen, ville jeg satt en regel opp og nede mellom veggens regler og festet ribbestolen i den regelen. Om mulig, ville det vært penere å felle inn "festeregelen" i ribbestolen.

• Liker
ptsw
  • Laddar…
En moderne regelkonstruksjon er normalt bygget opp av tre lag med stendere. Innerst liggende, deretter stående minst 145 mm dype og så ytterst liggende igjen. Hvis kledningen på innsiden består av OSB pluss gipsplate, kan det være vanskelig å banke seg frem. Jeg synes du burde kunne måle deg frem til de horisontale stenderne på innsiden. Gå ut fra at det ligger en stender nærmest gulvet og at c/c-avstanden deretter er 600 mm. Det er mulig veggen er elementbygd, og da kan konstruksjonen være litt annerledes. Det bør fremgå av husets tegninger. MDF er ikke et godt materiale med hensyn til styrke. Kryssfiner er bedre. Furukryssfiner er penere enn K-kryssfiner, men man kan jo male.

• Liker
ptsw
  • Laddar…
Galt
Hvis det er en regelvegg kan du bruke en magnet for å finne de oversparklede skruehodene i veggen, der har du også reglene. Hvis du ønsker, kan du deretter bore to 8-10 mm hull 4-5 cm fra hverandre (ved siden av reglene, bor ikke dypere enn gjennom platematerialet), lys gjennom det ene hullet og kikk gjennom det andre. Så bør du etter dette ha ganske bra kontroll på veggen.

• Liker
ptsw
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.