Jeg bor i et 1960-tallshus hvor jeg skal montere visse ting i innertaket på loftet. Innertaket (se bilde) består av tynne plater i en eller annen type kunstmateriale og når man banker på det høres det litt hult ut. Over innertaket er det et kaldloft.

Mitt problem er at jeg ikke kan finne bjelkene bak innertaket, og jeg må finne bjelkene fordi jeg skal feste tunge ting i taket, bl.a. romerske ringer som barna skal henge i.

Jeg har prøvd et par forskjellige bjelkesøkere, uten godt resultat. Noen ganger får jeg utslag som om det var en bjelke, men neste trekk får jeg ikke noe utslag. Den "beste" søkeren jeg har testet er denne: https://www.bauhaus.se/multidetekto...02Wrwl1FM5cQw00OaOUFESVtybs1M0CgaAvGTEALw_wcB

Hvordan finner jeg bjelkene? Er det verdt å teste en virkelig avansert bjelkesøker, og i så fall hvilken? Jeg mistenker at bjelkene sitter så langt inn at jeg derfor ikke får godt utslag.

Jeg har testet å banke med en hammer for å høre hvor bjelkene sitter, uten resultat. Det kan også nevnes at taket ikke kan monteres ned delvis for å se bjelkene - det sitter sømløst uten skjøter å løsne. Det kan også nevnes at jeg har forsøkt å finne bjelkene ved å gå opp på kaldloftet, men det er tykk isolasjon der som gjør at jeg ikke kan se bjelkene derfra.

• Innertaket i et 1960-tallshus, med tynne plater i et kunstmateriale, sett fra et hjørne over et vindu.
Mats-S
Veldig merkelig at du ikke kan høre noen "lydforskjell" når du banker på innertaket ...

Om du kan ta deg opp på loftet ovenfor, så kanskje du kan finne frem til lektene fra den siden i stedet? De bør sitte på tvers av takstolene.

Det burde jo være ganske lett å finne fram reglene ovenfra.
Og deretter med et langt, smalt bor, bore ett eller noen hull ned, som synes nedenfra.

• Liker
Pin
  • Laddar…
Angående å bore ovenfra så er det en masse gammel isolering som det er vanskelig å rive opp. Dessuten løser det ikke alt selv om jeg skulle klare å finne dem siden jeg trenger å finne visse lekter rett over vinduer der jeg skal henge opp takskinner til gardiner - og taket skrår så på loftet at det ikke går an å bore i lekter ovenfra hvis det gjelder lekter over vinduer.

Trykk ned en tynn rett ståltråd/strikkepinne/sveisetråd eller lignende gjennom isolasjonen så merker du hvor dypt den går ned før den stopper? Da kan det hende du finner ut hvilken innbyrdes avstand bjelkene har, så du kan undersøke nærmere der de bør sitte for å finne kantene.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.