Hei
Skal sette ny panel på huset og har fått hjem en leveranse ytterpanel som er fingerskjøtet og er skikkelig usikker på hvordan jeg skal håndtere det.
Treet er 22x170 og 3000 langt, så det burde ikke være noen direkte grunn til å fingerskjøte, annet enn at sagbruket vil bruke slikt trevirke som de ellers måtte kassere.
Mange planker består av to deler der den ene delen har margen ut, så det synes godt at planken er skjøtet, selv når den er malt to ganger (har prøvemalt 3 stk). Et antall andre planker består av tre deler, dvs de har to fingerskjøter på seg.
Hvor godt kommer fingerskjøtene til å holde over tid og er det risiko for råte med disse endetre-skjøtene overalt på fasaden?
Hvis jeg har forstått det hele riktig så pleier man å fingerskjøte når man vil ha langt trevirke, typ 7 m og lengre, men dette er 3 m lengder som skal monteres stående.
Firmaet som har levert treverket er kjent for å gjøre en god jobb og kjeden de er med i er en av de store veletablerte.
Vet ikke hvilket sagbruk som har levert til dem, men skal finne ut av det.
En kompis som også skal bygge om huset sitt kom forbi og han ringte i går etter at han hadde snakket med sin snekker, og snekkeren hans hadde bare svart ham at han ikke skulle få fingerskjøtet panelvirke, siden han hadde valgt grunnet trevirke.
- Lurer på hvorfor???
Har også bare sett det på konstruksjonsvirke og høvlede og malte lister før.
På ex bjelker til innervegger i hus er det en fordel å ha fingerskjøtet fordi bjelkene ikke kan vri seg.
Kan det være en lignende årsak til å fingerskjøte panelbord?
Kan ikke se at dette virket verken er rettere, mindre vridd, eller for den del krokete enn virke som ikke er skjøtet, så tror ikke at det kan være årsaken til at sagbruket har skjøtet.
Sikkert er det skjøtet for å fylle opp en lengde der ikke råvaren stemmer med lengden.
Tømmeret som skjæres stemmer ikke alltid med behovet, og da kan man skjøte for å få en "uendelig" lengde å kappe riktig lengde fra.
Jeg tror helt klart at det er brukt en lim som tåler utendørsmiljø og derfor ikke skaper noen risiko for råte eller lignende.
De der bordene med skjøter kommer til å se rare ut når de males med lasur, dekkbeis, slamfarge eller jernvitriol.
Det er jo helt ulik struktur på hver side av skjøten, og treets årringer og kvistighet skinner jo alltid igjennom.
Så der gjør man vel for at det skal bli billig, med lite spill.
Var prisen lavere enn normalt?
Jeg trodde at det pleide å fremgå i prislister om et produkt er fingerskjøtet.
Bør jo finnes muligheten til å avgjøre om det er egnet for hva man skal bruke det til eller ei.
Har du spurt selgeren om de anser det normalt å få slikt uten å vite om det på forhånd?
Eller tas noe for gitt av at du har bestilt en eksakt lengde på plankene?
Jeg har samme paneltype på mitt hus, kjøpte 3600 om jeg ikke husker helt feil og der fantes ikke en eneste fingerskjøtt planke. Ser jo mildt sagt merkelig ut? Jeg kunne kjøpe opp til 5000-noe uten skjøt, etter det ble det skjøtet.
Jeg har sett at en husfabrikk har brukt fingerskjøtt ytterpanel for 30 år siden, så det er ikke noe nytt.
Da var den også stående.
Men de hadde fingrene frest i en annen retning (fresing synlig på kantsiden). Det gir bare en diffus linje på overflaten der skjøten ligger.
Så klart kan man ha sånn panel både liggende og stående. Skjøten er fylt med lim og den tetter helt hvis det gjøres riktig. Forutsatt at man bruker riktig lim, men det gjetter jeg at man ikke jukser med. Så skal maling eller annen overflatebehandling beskytte treet som vanlig.
Sån panel kan man ikke ha liggende. Helt umulig å få tett
Mener du at fingerskjøtene lekker???
Kanskje mener du at liggende panel pleier å være spontet?
Denne panelen legges etter samme prinsipp som et tak. Dvs øvre bords nederkant spikre over nedre liggendes overkant.
Men som Byggis er inne på, finnes det ingenting som hindrer fra å bruke den stående..
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.